Thu10292020

Last update02:03:18 PM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

Πράσινο «φως» για δύο νέες άδειες πλωτών στην Παμβώτιδα

  • PDF

karabaki limnhΗ λίμνη Παμβώτιδα απασχολεί την Περιφερειακή Αρχή Ηπείρου και στο παρελθόν την πρώην πια, Νομαρχιακή Αρχή Ιωαννίνων, μόνο κάθε φορά που διατυπώνονται αιτήματα για νέες άδειες πλωτών... Αυτό είναι το συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις των μελών της διοίκησης της Περιφέρειας Ηπείρου κατά τη σημερινή συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, όπου ήλθε το από αναβολής θέμα με τίτλο «Άδειες πλωτών για την πραγματοποίηση πλόων στη λίμνη Παμβώτιδα – Κανονιστικό πλαίσιο διενέργειας πλόων, κ.λπ.»...

Κατά πλειοψηφία το Περιφερειακό Συμβούλιο με την εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη Ηπείρου και αντιπροέδρου του Φορέα Διαχείρισης της Λίμνης Παμβώτιδας, Βασίλη Γοργόλη, μετά και την πιο υπηρεσιακή εισήγηση του εκτελεστικού γραμματέα της Περιφέρειας Δημήτρη Σιώλου, αποφάσισε να δώσει τις δύο επιπλέον άδειες που δεν είχαν δοθεί για να συμπληρωθεί ο αριθμός 16 που βάσει προηγούμενων αποφάσεων του Νομαρχιακού Συμβουλίου από το 2004 και της τροποποίησης του Περιφερειακού Συμβουλίου από το 2011, είχαν αποφασιστεί ως ανώτατος αριθμός φέρουσας ικανότητας για πλόες μέσα στο λιμναίο περιβάλλον.

Ενώπιον πολλών αιτημάτων για νέες άδειες, εδώ και μερικούς μήνες λειτούργησε γνωμοδοτική επιτροπή προεδρεύοντος του Περιφερειάρχη Ηπείρου που συγκροτήθηκε για να γνωμοδοτήσει αρμοδίως για το ζήτημα των αδειών και της αλλαγής του κανονιστικού πλαισίου και για να υποβάλει την σχετική γνωμοδοτική της εισήγηση προς το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Με βάση την εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη, το Περιφερειακό Συμβούλιο κρίνει τις ήδη υποβληθείσες αιτήσεις για νέες άδειες και εν συνεχεία θα τροποποιηθεί το Κανονιστικό Πλαίσιο που διέπει τους πλόες, σε μεταγενέστερη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Η χορήγηση νέων αδειών θα γίνει μετά από διαγωνισμό, τους όρους του οποίου θα ορίσει το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου. Βασικά κριτήρια για την χορήγηση των αδειών προτείνεται να είναι η επιλογή πλωτών μέσων που κινούνται με κινητήρες κατασκευασμένους με τις νέες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες καθώς και αυτών που πληρούν όλους τους νόμιμους όρους ασφαλείας για τους επιβάτες.

Τόσο ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Ηπείρου Δημήτρης Σιώλος όσο και ο Βασίλης Γοργόλης, αντιπεριφερειάρχης και μέλος της γνωμοδοτικής επιτροπής για τα καραβάκια, ανέτρεξαν αρκετά στην προϊστορία των πλωτών της Παμβώτιδας, τονίζοντας ότι μόλις την τελευταία δεκαετία έγιναν οι πρώτες απόπειρες για να θεσμοθετηθεί κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας για τους τουριστικούς και συγκοινωνιακούς πλόες εντός της Παμβώτιδας. Ο κ. Γοργόλης μάλιστα τόνισε χαρακτηριστικά πως «Ξεκινάμε μια μεγάλη διαδρομή για την κρίση επί των πολλών αιτημάτων νέων αδειών και βάζουμε τις βάσεις για την τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου»...

Κρίσιμο στοιχείο είναι η έλλειψη μιας διαχειριστικής μελέτης χωροϊκανότητας της λίμνης Παμβώτιδας για τον καθορισμό της φέρουσας ικανότητας της Λίμνης. Το πότε θα γίνει αυτή η μελέτη είναι ένα κρίσιμο στοιχείο που δεν έλαβε τόσο σοβαρά υπόψη η Περιφερειακή Αρχή, προχωρώντας να δώσει δύο νέες άδειες λόγω των παλιότερων αποφάσεων, τη στιγμή που και οι προηγούμενες αποφάσεις για νέες άδειες δεν έλαβαν υπόψη την φέρουσα ικανότητα της Λίμνης. Η Ένωση Λεμβούχων Πετρελαιοκίνητων Επιβατικών Σκαφών Λίμνης Παμβώτιδας αντιδρά στην έγκριση των δύο νέων αδειών και πρόκειται να προσφύγει στης Δικαιοσύνη κατά των αποφάσεων της διοίκησης, ζητά δε απαραίτητα την εκπόνηση της διαχειριστικής μελέτης χωροϊκανότητας της Λίμνης. Επιπλέον αυτό που τονίζουν οι λεμβούχοι είναι πως δύο νεότευκτα πλωτά έχουν ήδη καθελκυστεί στην λίμνη το τελευταίο διάστημα, εκμεταλλευόμενοι οι ιδιοκτήτες τους την ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου με ευθύνη της Περιφέρειας και ως εκ τούτου, τίθεται θέμα πλεονεκτήματος για τους συγκεκριμένους, αν ανοίξει η διαγωνιστική διαδικασία και δεν αρχίσει εκ του μηδενός. Τέλος, ένα τελευταίο ζήτημα που τονίστηκε από τις παρεμβάσεις των παρατάξεων της αντιπολίτευσης ήταν η λειτουργία πέντε από τα πλωτά της λίμνης, με προσωρινές άδειες και όχι μόνιμες.

Ο Γιώργος Ζάψας από τη μείζονα αντιπολίτευση όσο και ο Δημήτρης Δημητρίου από την παράταξη «Ήπειρος Όλον» τόνισαν τις βασικές ελλείψεις μιας μελέτης χωροϊκανότητας και μόνιμων αδειών για όλα τα πλωτά που σήμερα λειτουργούν. «Ο Περιφερειάρχης είναι μόνιμος και οι άδειες είναι προσωρινές» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Ζάψας που διερωτήθηκε επίσης, για το πρόγραμμα ELENA, ενεργειακής αναβάθμισης των πλωτών της Παμβώτιδας που σήμερα είναι στα αζήτητα.Να δοθούν οι δύο άδειες από τον υπάρχοντα κατάλογο του 2012 ζήτησε τέλος. Ο κ. Δημητρίου έβαλε τα ίδια θέματα, τονίζοντας πως το Περιφερειακό Συμβούλιο γίνεται σήμερα «Κολυμβήθρα του Σιλωάμ» και αφήνει στον αέρα το πλαίσιο λειτουργίας των πλωτών, κάτι που μπορεί να εγκυμονεί κινδύνους ασφάλειας όπως παραδέχτηκε νωρίτερα ο κ. Σιώλος.

Ο Σπύρος Ριζόπουλος από τους «Ορίζοντες Ηπείρου» δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα παραπάνω θέματα. Το πρόβλημα γι' αυτόν είναι μόνο το συγκοινωνιακό, η αδυναμία δηλαδή εξυπηρέτησης των κατοίκων του Νησιού από ένα σύνολο πλωτών μέσων που συνιστούν «καρτέλ» όπως τόνισε ξανά και προανήγγειλε προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ζήτησε δε εναλλακτικά, μόνιμη σύνδεση του Νησιού με την Ντραμπάτοβα να συμπεριληφθεί στο τεχνικό πρόγραμμα της Περιφέρειας για το 2021.

Η Τίνα Ζέκα περιφερειακή σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», χαρακτήρισε το όλο ζήτημα περιβαλλοντικό. Εφόσον δεν υπάρχει μελέτη με κριτήρια που να αφορούν το περιβάλλον, δε μπορεί να δίνονται άδειες, κατέληξε. Στην ίδια περίπου γραμμή ήταν και οι τοποθετήσεις του Νίκου Ζήκου και του Κώστα Νουτσόπουλου.

Στο κλείσιμο της συζήτησης, ο Περιφερειάρχης απλά ζήτησε την υπερψήφιση των εισηγήσεων που έγιναν από τους Σιώλο και Γοργόλη και κάλεσε τους καραβοκύρηδες, που ο κ. Σιώλος νωρίτερα χαρακτήρισε «κακά παιδιά», να σταματήσουν να μαλώνουν μεταξύ τους...