Mon01272020

Last update01:58:57 PM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

Τα νέα μεγάλα έργα της Εγνατίας και η παραχώρηση

  • PDF

egnatia3Για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Εγνατία, μίλησε στο GRTimes.gr o Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας , πολιτικός μηχανικός και συγκοινωνιολόγος κ. Κωνσταντίνος Κουτσούκος, στέλεχος της Ε.Ο.Α.Ε. για 22 συναπτά χρόνια και μέχρι πρότινος Διευθυντής Υποστήριξης Ανάπτυξης & Εκμετάλλευσης.

«Πρέπει να μας πιστέψουν ότι έχουμε συνέχεια, πρέπει να το πιστέψουν κεντρικά και πρέπει να το πιστέψουν και οι εργαζόμενοι της Εγνατίας», τόνισε ο CEO της Εταιρείας η οποία προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της μετά την αποχώρηση, με μετατάξεις, μεγάλου αριθμού υπαλλήλων κι' ενόσω ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το κρίσιμο θέμα της παραχώρησης του οδικού άξονα, θέμα που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ.

Η νέα διοίκηση έχει να αντιμετωπίσει πάμπολλα θέματα. Το δάνειο με το ....»φέσι» των περίπου 100 εκατ. ευρώ και την αντιπαράθεση με την Τράπεζα Πειραιώς. Τις γέφυρες που θέλουν έργα βαριάς συντήρησης, κληροδότημα με «παθητικό» από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, τις σήραγγες που θέλουν πιστοποιήσεις, τις πολυκαιρισμένες μελέτες για έργα που θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει και, τις ελλείψεις σε προσωπικό. Να σημειωθεί ότι με τις μετατάξεις έμειναν μόλις 130 υπάλληλοι στην Εταιρεία, από τους οποίους μόνο 70 είναι μηχανικοί.

Παραχώρηση της Εγνατίας και των καθέτων

Όλες οι εξελίξεις στην Εγνατία, από την εποχή των μνημονίων, έχουν να κάνουν με τον πολυσυζητημένο διαγωνισμό για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα και τριών καθέτων του.

Μετά από πολλές παρατάσεις αναμένεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών το Φεβρουάριο του 2020.

Βεβαίως με το θέμα της παραχώρησης συνδέονται κρίσιμα ζητήματα, που αφορούν στους σταθμούς διοδίων και τη χιλιομετροχρέωση, την πιστοποίηση των σηράγγων βάσει των σύγχρονων απαιτήσεων ασφαλείας της ΕΕ, τη βαριά συντήρηση των γεφυρών.

«Η Ε.Ο.Α.Ε. υπέβαλλε για όλες τις σήραγγες φακέλους στη ΔΑΑΣ και αναμένει την πιστοποίησή τους. Ωστόσο, παράλληλα προχωράμε σε κάποιες βελτιωτικές ενέργειες, σχετικά περιορισμένης όχλησης. Ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί το ύψος της επένδυσης που θα απαιτηθεί , διερευνάται, ενώ δεν έχει αποφασιστεί το εάν οι δαπάνες αυτές θα γίνουν από την Εταιρεία ή από τον παραχωρησιούχο, η απόφαση προφανώς συνδέεται και με το κόστος των επεμβάσεων αλλά και με τα έσοδα που προσδοκά να έχει το δημόσιο από την παραχώρηση», τόνισε ο κ. Κουτσούκος προσθέτοντας:

«Όμως το θέμα των γεφυρών είναι μάλλον πιο σημαντικό. Σε τούτη τη φάση αξιολογούνται όλα τα τεχνικά που είχαν παραληφθεί το 2014 και που είχαν κατασκευαστεί από άλλο φορέα, την ΤΕΟ ΑΕ. Βρισκόμαστε στη φάση ανάθεσης των μελετών για επεμβάσεις σε αυτά τα τεχνικά έργα, πρώτα για τη γέφυρα του Αξιού και του Στρυμόνα, όπως και κάποιες άνω διαβάσεις στον άξονα προς Ευζώνους.

«Ειδικά για τον Αξιό , γέφυρα που εγκαινιάστηκε το 1973, αξιολογούμε τη βέλτιστη λύση. Είναι έργο που δεν κατασκεύασε η Εγνατία Οδός ΑΕ αλλά που έχει ενταχθεί στο δίκτυό της».

Να σημειωθεί ότι ειδικά για τη γέφυρα του Αξιού έχουν χτυπήσει πολλά προειδοποιητικά καμπανάκια και από πλευράς της Κοινότητας.

Στα 0,03ευρώ/χλμ η χρέωση των διοδίων

Το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής σε ό,τι αφορά στα διόδια της Εγνατίας Οδού, απασχόλησε εξ' αρχής τη νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕ.

«Μια σημαντική διαφοροποίηση που έχουμε είναι ότι η χρέωση παραμένει στα 0,03ευρώ/χλμ και δεν αυξάνεται στα 0,05 ευρώ/χλμ, αυτή ήταν η εντολή του υπουργού παρότι με ΚΥΑ της προηγούμενης κυβέρνησης προβλεπόταν αύξηση της χιλιομετροχρέωσης.

«Τελικά, κρίθηκε ότι δεν θα έπρεπε να αυξηθούν οι χρεώσεις, αφ' ενός επειδή η Εγνατία είναι ένα έργο κατασκευασμένο με χρήματα του δημοσίου και, αφ' ετέρου, επειδή η κατάσταση του άξονα σε αρκετά σημεία δεν δικαιολογεί την αύξηση των διοδίων».

Ωστόσο η απόφαση του ΥΠΟΜΕ, δεν επέφερε αλλαγές ως προς τον αριθμό των σταθμών διοδίων, μετωπικών και πλευρικών.

Σημειώνεται ότι στον οριζόντιο άξονα σήμερα λειτουργούν εννέα μετωπικοί σταθμών διοδίων και συνολικά, μαζί με τους σταθμούς στους τρεις κύριους κάθετους άξονες, θα φθάσουν τους 18. Επίσης, είναι και οι 43 πλευρικοί σταθμοί διοδίων οι οποίοι θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2020 (σ.σ. σύμβαση με Άκτωρα).

Λείπει ανθρώπινο δυναμικό

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. , με τα έργα που αναλαμβάνει μετά από τέσσερα χρόνια απαξίωσης αφού κανένα σημαντικό έργο δεν της είχε ανατεθεί, είναι βέβαιο ότι θα χρειαστεί πρόσθετο προσωπικό και μάλιστα υψηλής κατάρτισης.

«Υπάρχει σίγουρα ανάγκη για νέο προσωπικό, δεν επαρκούν τα στελέχη που σήμερα έχει η Εταιρεία για να τρέξει μεγάλα έργα. Πέραν αυτού, χρειαζόμαστε νεώτερα στελέχη για να μεταφερθεί σε αυτά η τεχνογνωσία της Εγνατίας σε μεγάλα έργα, στη μελέτη, κατασκευή και διαχείρισή τους.

«Ωστόσο κομβικό σημείο για την πρόσληψη νέων υπαλλήλων, είναι η παραχώρηση και τα θέματα που συνδέονται με αυτή. Χρειάζεται να ξέρουμε περισσότερα για κάνουμε τα επόμενα βήματα. Η εταιρεία μπορεί να έχει αναπτυξιακό ρόλο και με την παραχώρηση του οδικού άξονα. Γι' αυτό και θα πρέπει να εκπονήσουμε ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την επόμενη ημέρα της παραχώρησης, αφού έχουμε περισσότερα στοιχεία στα χέρια μας», είπε ο κ. Κουτσούκος .

Πηγή: GRTimes.gr