Mon10222018

Last update10:46:17 AM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

Με συμμάχους στη μάχη του Δακτυλίου

  • PDF

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΕ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

bogianou-meletiΔύο πολύ σημαντικές παρεμβάσεις υπέρ του Δήμου Ιωαννιτών έκαναν χθες Περιφερειάρχης Ηπείρου και ΤΕΕ/ΤΗ σχετικά με την υπόθεση του μεγάλου δακτυλίου της πόλης.

Ο Περιφερειάρχης έδειξε υπέρμαχος των απόψεων του Δήμου ότι δηλαδή δεν απαιτείται ενιαία Περιβαλλοντική Μελέτη για τους τρεις οδικούς άξονες ενώ έσπευσε να συνδυάσει το συγκεκριμένο έργο με την συνολική πορεία του ΕΣΠΑ στην περιοχή.

Μάλιστα σημείωσε ότι το έργο του δακτυλίου είναι ένα από τα βασικά που περιέχονται στο πρόγραμμα και στον άξονα των υποδομών.

Ο Περιφερειάρχης με αφορμή και την ανακοίνωση που έχει εκδώσει για το ζήτημα ο «Συνήγορος του Πολίτη», ανέφερε και τα εξής:

«Ζούμε σε μια κοινωνία, που αν μη τι άλλο έχει νόμους και κανόνες. Όταν μια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι εγκεκριμένη, όπως είναι της οδού Βογιάννου, της οδού Μεσαρέ, όταν δεν υπάρχει καμία ακύρωση από το ΣτΕ, τότε αυτές είναι νόμος του Κράτους και δεν μπορεί κανείς, είτε υπουργός, είτε οποιοσδήποτε άλλος, να πει ότι αυτές είναι υπό αμφισβήτηση. Όποιος τις αμφισβητεί., κάνει προσφυγή στο ΣτΕ και αναμένει το αποτέλεσμα. Αυτή τη στιγμή όμως δεν έχουμε κάποια εμπλοκή που να προκαλεί θέμα νομιμότητας και των δύο δρόμων αυτών στα θέματα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Αναφερόμενος στη λειτουργικότητα του μεγάλου δακτυλίου, ο Περιφερειάρχης, τόνισε ότι «αν μη τι άλλο, (αυτός) θα πάρει το βάρος από άλλους εσωτερικούς δρόμους της περιοχής μας. Ο πρώτος που θα ανακουφιστεί είναι ο τομέας είναι οι Βογιάνου- Κενάν Μεσαρέ. Δεν μπορούμε να λέμε ότι έχουμε και προβληματισμούς γιατί θα γίνει ένας δρόμος που θα μας ανακουφίσει. Αυτό δεν αντέχει στην κοινή λογική, δεν αντέχει σε εχέφρονες ανθρώπους. Αυτό δείχνει ότι κάτι δεν πάει καλά στην όλη υπόθεση».

Καταλήγοντας ο Περιφερειάρχης δήλωσε πως: «Θεωρώ ότι μαζί με το Δήμο πρέπει να διεκδικηθεί αυτό το έργο και ο κάθε φορέας, όποιος και να είναι, να ασχοληθεί με τα πρέποντα. Είχε το δικαίωμα ο καθένας να κάνει προσφυγή κατά της απόφασης στο ΣτΕ. Δεν έγινε ποτέ αυτό ώστε να δώσει αρνητικό αποτέλεσμα. Αν αυτό δεν ισχύει στο Ελληνικό κράτος να μας το πουν. Σεβασμός λοιπόν στις αποφάσεις που ισχύουν και δεσμεύουν τους πάντες. Η νομιμότητα είναι πάνω από άλλα. Είναι άστοχες και οι ενέργειες του Υπουργείου και του Συνηγόρου του Πολίτη, που δεν σέβεται τη νομιμότητα με την ανακοίνωση που εξέδωσε. Σε επικοινωνία μας, του επεσήμανα ότι κάνει λάθος. Αν είχε προσβληθεί η απόφαση και είχε καταπέσει, τότε είχαν δικαίωμα να ζητήσουν (στη ΜΠΕ) να περιληφθούν και οι δύο δρόμοι».

Ο Δήμαρχος

Στις δηλώσεις του ο Δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, δήλωσε τα εξής:

Παρακολουθούμε με πολύ μεγάλη προσοχή σαν δημοτική αρχή τις εξελίξεις με την υλοποίηση του έργου του μεγάλου δακτυλίου της πόλης. Είναι ένα έργο το οποίο επέλεξε ο Δήμος Ιωαννιτών να εντάξει στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στο πλαίσιο της νέας Προγραμματικής Περιόδου για να υλοποιήσουμε έναν πολύ σημαντικό οδικό άξονα της πόλης. Ένας σημαντικός οδικός άξονας που προβλέπεται από όλους τους Πολεοδομικούς Σχεδιασμούς της πόλης, άρα με απόλυτο σεβασμό στον υπερκείμενο σχεδιασμό. Και με μεγάλη προσοχή και διάθεση έχει σχεδιαστεί ο δρόμος όσο γίνεται πιο φιλικά στο περιβάλλον. Θεωρώ ότι σήμερα βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή διότι η απλή λογική, η οποία κατατέθηκε από τον Περιφερειάρχη, είναι ότι καταρχήν ο δρόμος αυτός είναι ένας δρόμος ο οποίος αποφορτίζει τη μοναδική είσοδο της πόλης, η οποία είναι η λεωφόρος Δωδώνης και στη συνέχεια δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουν το συγκεκριμένο σημείο της παραλίμνιας περιοχής μέσω των δρόμων Κενάν Μεσαρέ και Βογιάννου. Είναι ξεκάθαρο σχεδιαστικά, μπορεί να το αντιληφθεί ο κάθε πολίτης, ότι με το συγκεκριμένο σχεδιασμό οι δρόμοι αυτοί αποφορτίζονται.

Σε χθεσινές μου δηλώσεις ξεκαθάρισα ότι επιστημονικά - και πιστεύω ότι επί του συγκεκριμένου ζητήματος θα τοποθετηθεί και το Τμήμα Ηπείρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου – και τεχνικά, η μελέτη έχει επιλύσει και έχει προχωρήσει την διαδικασία των αδειοδοτήσεων ορθώς μέχρι τώρα. Άρα νομίζω ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση για να υλοποιήσουμε ένα πολύ σημαντικό έργο υποδομής και ανάπτυξης για τον τόπο. Ανέφερα δε και θα το επαναλάβω ότι η σύγχρονη ορθή αντίληψη του πως μελετάμε μια πόλη εφαρμόζεται από τη δημοτική αρχή του Δήμου Ιωαννιτών. Μέσα το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που υλοποιούμε ουσιαστικά εξετάζουμε τα πιθανά προβλήματα τα οποία υπάρχουν στην κυκλοφορία της πόλης συνολικά και όχι αποσπασματικά. Το να απασχολούμαστε εμμονικά, αποσπασματικά με ένα μόνο δρόμο της πόλης θεωρώ ότι επιστημονικά είναι λάθος. Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή μιλάμε για ένα έργο που είναι ανεξάρτητο επιστημονικά από τους άλλους δύο δρόμους, τη Βογιάννου και την Κενάν Μεσαρέ. Η περιβαλλοντική αδειοδότησή του είναι ανεξάρτητη. Και στη συνέχεια εξετάζοντας μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας τη γενική λειτουργία της κυκλοφορίας της πόλης, εάν και εφόσον προκύψουν ανάγκες να διορθωθούν κάποια πράγματα στην Κενάν Μεσαρέ και πιθανά και σε άλλους δρόμους της πόλης θα το δούμε και θα το υλοποιήσουμε.

Είναι πολύ κρίσιμη και ουσιαστική η πολιτική τοποθέτηση του Περιφερειάρχη και τον ευχαριστώ πολύ για αυτό, διότι είμαστε δύο φορείς που πραγματικά ζούμε εδώ, αγαπάμε τον τόπο και ότι σχεδιάζουμε και υλοποιούμε είναι για το καλό του τόπου.

Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν δεσμεύσεις. Εμείς αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να εξαντλήσουμε όλα τα νόμιμα μέσα που διαθέτουμε για να μπορέσουμε να σώσουμε το έργο αυτό, να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα τόσο σημαντικό έργο για τον τόπο.

Η παρέμβαση του ΤΕΕ

Το ΤΕΕ/ Τμήμα Ηπείρου, με έγγραφό του προς τον Υπουργό ΠΕΝ κο Γ. Σταθάκη, παρεμβαίνει στο ζήτημα που έχει προκύψει σχετικά με την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου «Ολοκλήρωση μεγάλου δακτυλίου πόλης Ιωαννίνων (κόμβος Πανηπειρωτικού σταδίου - κόμβος Βογιάνου)» και ζητά την επίλυσή του.

Οι απόψεις της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΗ συνοψίζονται στα εξής:

1. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του υπόψη έργου περιλαμβάνει αναλυτική αξιολόγηση της συνολικής λειτουργίας του οδικού δικτύου Ιωαννίνων μέχρι τα όρια του Μητροπολιτικού Κέντρου της πόλης. Η αξιολόγηση αυτή τεκμηριώνει το γεγονός ότι το έργο επιτυγχάνει την υλοποίηση του βασικού του στόχου, δηλαδή την αποσυμφόρηση του βασικού οδικού δικτύου πρόσβασης στο Μητροπολιτικό Κέντρο από το νότο. Στη Μελέτη αναλύονται και τεκμηριώνονται επαρκώς οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και καθορίζονται οι περιβαλλοντικοί όροι κατά τις φάσεις κατασκευής και λειτουργίας του έργου.

2. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του υπόψη έργου εξετάσθηκε εμπεριστατωμένα από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς της διοίκησης και τηρήθηκε για αυτήν η προβλεπόμενη διαδικασία δημοσιοποίησης καθώς και δημόσιας διαβούλευσης. Επισημαίνεται ότι, της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, προηγήθηκε η με αριθ. πρωτ. 112/29.12.2017 ομόφωνα θετική γνωμοδότηση για το θέμα του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕΣΠΑ) Χωρικής Αρμοδιότητας Ηπείρου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου - Δυτικής Μακεδονίας.

3. Από την εξέταση όλων των στοιχείων δεν προκύπτει λανθασμένη ερμηνεία ή εφαρμογή νόμου, ή παράβαση ουσιώδους τύπου της διοικητικής διαδικασίας ή οποιαδήποτε παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου - Δυτικής Μακεδονίας. Κατά συνέπεια δεν είναι ορθή η επίκληση, στην παραπάνω ακυρωτική απόφαση, περί παραβίασης της εφαρμοστέας νομοθεσίας κατ΄ άρθρο 8 του Ν. 3200/1955 όπως ισχύει. Επισημαίνεται ότι την ίδια άποψη έχει εκφράσει και η Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ με το αριθ. πρωτ. 10394/18.07.2018 έγγραφό της προς τη Δ/νση Νομοθετικού Έργου και Πρωτοβουλίας του ΥΠΕΝ.

4. Η θέση που διατυπώνεται στην ακυρωτική απόφαση, ότι «με την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) δεν αξιολογήθηκαν τα αθροιστικά αποτελέσματα από την κατασκευή όλων των προβλεπόμενων έργων οδοποιίας», δεν είναι ορθή, ενώ αποτελεί ευθεία αρνητική κρίση επί της ουσίας της ΑΕΠΟ, θέμα που αντίκειται στις προβλέψεις του άρθρου 8 του Ν. 3200/1955 όπως ισχύει.