Ανακοίνωση με την οποία χαρακτηρίζει ως μια μοναδική ευκαιρία για την Ήπειρο τη δήλωση του εκτελεστικού αντιπρόεδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς περί των ταξιδιών μικρών αποστάσεων σε ότι αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση της περιφέρειάς μας, εξέδωσε η παράταξη του Γιώργου Ζάψα, «Κοινό των Ηπειρωτών».
Την ίδια στιγμή με δική της ανακοίνωση, η παράταξη του Δημήτρη Δημητρίου, «Ήπειρος Όλον» και με αφορμή το editorial του ypodomes.com με τίτλο «Πως η νέα σιδηροδρομική μανία της Ευρώπης μπορεί να στείλει το τρένο σε Ήπειρο και Πελοπόννησο» τονίζει την ανάγκη διεκδίκησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου.
Η ανακοίνωση Ζάψα
Αναλυτικά η ανακοίνωση της παράταξης Ζάψα τονίζει τα εξής:
«Επανέρχεται στην επικαιρότητα η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου μέσω Βρυξελλών. Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος για το κλίμα Φρανς Τίμερμανς έφερε το ζήτημα των ταξιδιών μικρών αποστάσεων: «Για το καλό του κλίματος, οι πτήσεις μικρών αποστάσεων θα πρέπει να αντικατασταθούν με σιδηροδρομικά δρομολόγια», δήλωσε μεταξύ άλλων. Για την Ελλάδα αυτή η δήλωση μπορεί να σημαίνει πως ο σιδηρόδρομος έχει τώρα την ευκαιρία του, με τις ευλογίες της Ευρώπης. Είναι η μεγάλη ευκαιρία να ωριμάσει η ιδέα να δούμε το τρένο να επεκτείνεται από την Καλαμπάκα μέχρι α) τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα, προς δυσμάς και β) μέχρι την Κοζάνη στα βόρεια. Μιλάμε για την ολοκλήρωση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, από το χρηματοδοτικό μηχανισμό CEF «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου σε μια ιστορική συνεδρίαση, πριν ένα χρόνο, στις 15 Μαΐου 2020, αποφάσισε την «Υποβολή πρότασης για την Σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου», στο πλαίσιο διαμόρφωσης της λίστας έργων, τα οποία θα υλοποιηθούν στο χρονικό διάστημα 2021-2030. Βασικά επιχειρήματα μας, η εκατονταετής και πλέον εξαίρεση της Ηπείρου από την σιδηροδρομική σύνδεση της με το εθνικό δίκτυο σταθερής τροχιάς και το γεγονός ότι η κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης «ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ – ΓΙΑΝΝΕΝΑ – ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ/ ΚΟΖΑΝΗ» είναι το μοναδικό σιδηροδρομικό έργο που συμπεριλήφθηκε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νο 1692/96/EC και αποτελεί δικαιολογημένη επέκταση του διαδρόμου της Αδριατικής Ιονίου. Προγραμματίζονταν για την περίοδο 2005–2018, στο πλαίσιο ολοκλήρωσης των Διευρωπαϊκών & Ευρασιατικών Αξόνων, ως υπολειπόμενο τμήμα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας». Είναι έργο φιλοπεριβαλλοντικό, ανήκει στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και συμβαίνει το 2021 να είναι έτος Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι η πύλη εισόδου αγαθών και ανθρώπων και θα αποτελέσει ενισχυτικό παράγοντα της διεκδίκησης, όπως και το γεγονός ότι το τμήμα Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα είναι περιβαλλοντικά μελετημένο ενώ το τμήμα Καλαμπάκα – Κοζάνη έχει παλιά χάραξη αλλά και προμελέτη με χάραξη και προϋπολογισμό.
Η πραγματικότητα είναι παρούσα και πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλο και πιο δύσκολα χρηματοδοτεί αυτοκινητόδρομους. Η επέκταση του α/δ της Ιονίας οδού μέχρι την Κακαβιά (Τμ. Γιάννενα – Κακαβιά) δε χώρεσε στο Ταμείο Ανάκαμψης, από δικά μας λάθη. Δεν ωριμάσαμε μελετητικά το έργο και το διεκδικήσαμε με λάθος τρόπο. Να μην κάνουμε κι άλλο λάθος τώρα με το τρένο. Αυτό όμως που έχει αξία αυτή την εποχή είναι η προετοιμασία. Έργα τέτοιου βεληνεκούς χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης. Φαίνεται ότι η συγκυρία μας ευνοεί. Να συμφωνήσουμε και να συμμαχήσουμε με τις δυο γειτονικές περιφέρειες της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας και να διεκδικήσουμε το έργο. Οι Ηπειρώτες βουλευτές, ευρωβουλευτές, υπουργοί και αυτοδιοικητικοί να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων, είναι η ώρα να αναμετρηθούμε με τις ανάγκες των καιρών αλλιώς να πάμε στα σπίτια μας. Ή τώρα ή ποτέ».
Η παράταξη Δημητρίου
Αντίστοιχα η ανακοίνωση της παράταξης Δημητρίου, σημειώνει:
«Θεωρούσαμε και κατά την προεκλογική περίοδο αλλά και σήμερα, φυσιολογική την γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα η οποία όπως αναφέρεται και στο έγκυρο ypodomes.com «είναι η μεγάλη ευκαιρία να ωριμάσει η ιδέα να δούμε το τρένο να επεκτείνεται από την Καλαμπάκα μέχρι α) τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα προς δυσμάς και β) μέχρι την Κοζάνη στα βόρεια. Αυτές οι δύο συνδέσεις, μαζί με την ήδη σχεδιαζόμενη δημοπράτηση της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη και την αναβάθμιση του τμήματος Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο μπορεί να συντελέσει στην πραγματοποίηση του οραματικού σχεδίου υλοποίησης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Προφανώς τα οφέλη για την Ήπειρο θα είναι πολλαπλά αφού ακόμη και σήμερα κάποιοι που δήθεν οραματίζονται την ανάπτυξη δεν αντιλαμβάνονται ότι μη πιέζοντας και μη διεκδικώντας τέτοιου είδους έργα, αποκόπτουν τις προσπάθειες των επιχειρηματιών οι οποίοι προσπαθούν να σταθούν στα πόδια τους και στερούνται την ευκαιρία πραγματικής αναπτυξιακής πορείας.
Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου και της τελευταίας ευκαιρίας στους αρμόδιους, ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου κρίνεται απαραίτητη υποδομή για την ανάπτυξη της περιοχής, για την εξασφάλιση γρήγορων και οικονομικών μεταφορών και για την σύνδεσή της με την Ευρώπη.
Ας μη μείνουμε μακριά για μια ακόμη φορά από τις εξελίξεις που διαμορφώνονται στην Ευρώπη και ας γίνουμε πραγματικά και επί της ουσίας διεκδικητικοί, ας γίνουμε χρήσιμοι για το αύριο της Ηπείρου και ας μη μένουμε μακριά από ειδικές συναντήσεις και συζητήσεις όπως έγινε με το Thessalonikisummit 2018».












