• Προφίλ
  • Επικοινωνία
NEOI AΓΩΝΕΣ  ΗΠΕΙΡΟΥ
Click4web - Κατασκευή ιστοσελίδων Ιωάννινα
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία
  • Ήπειρος
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία
  • Ήπειρος
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
No Result
View All Result
NEOI AΓΩΝΕΣ  ΗΠΕΙΡΟΥ
No Result
View All Result
Home Επικαιρότητα

Η Εκπαίδευση στα χρόνια της πανδημίας και των νεοφιλελεύθερων πολιτικών της ΝΔ

από neoiagones
22 Δεκεμβρίου 2021
σε Επικαιρότητα
Share on FacebookShare on Twitter

Γράφει η Μερόπη Τζούφη*

Τα τελευταία 2 χρόνια ο χώρος της εκπαίδευσης δοκιμάζεται πολλαπλά, πληρώνοντας δυσανάλογα το τίμημα της υγειονομικής κρίσης, της πανδημίας, αλλά και της κυβερνητικής πολιτικής.
Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων και πανεπιστημίων, η άρον-άρον και χωρίς πρότερη εμπειρία μετάβαση σε κάποιου είδους ψηφιακή διδασκαλία, ο εγκλεισμός και η έλλειψη κοινωνικοποίησης αποτελούν, σύμφωνα με τηνUNESCO, τα κύρια στοιχεία μιας νέας παγκόσμιας κρίσης. Μιας κρίσης εκπαιδευτικής, γνωσιακής, ψυχοκοινωνικής, με διάχυτες επιπτώσεις μεταξύ των φοιτητών, των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών και των οικογενειών.
Οι εκτιμήσεις αυτές επαληθεύτηκαν στο ακέραιο για τη χώρα μας και η εκπαιδευτική κοινότητα είδε, για δύο συνεχείς χρονιές, το ίδιο έργο σε επανάληψη. Τα σχολεία μας παρέμειναν κλειστά για το μεγαλύτερο διάστημα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς μέτρα υγειονομικής θωράκισης.Το ίδιο και τα Πανεπιστήμια, τα οποία παρέμειναν καθολικά κλειστά για 14 μήνες.
Η αναγκαστική λύση της τηλεκπαίδευσης διεξήχθη με πολλά παιδαγωγικά και τεχνικά προβλήματα, χωρίς προετοιμασία και χωρίς εξοπλισμό για όλους. Επίσης, πραγματοποιήθηκε με αρκετή αδιαφάνεια από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, θέτοντας σε κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα και επιβαρύνοντας οικονομικά το ελληνικό δημόσιο, παρά τις διαβεβαιώσεις για το αντίθετο.
Είναι κοινά αποδεκτό πως το όλο εγχείρημα στηρίχθηκε στην προσπάθεια των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των οικογενειών τους. Ο ρόλος του υπουργείου ήταν κυρίως προπαγανδιστικός και «επιτελικός».
Παράλληλα, πληθαίνουν οι αναφορές και οι μελέτες που καταγράφουν αύξηση των κρίσεων πανικού στους μαθητές, έντονο άγχος, αϋπνίες, ήπια ή λιγότερο ήπια συμπτώματα κατάθλιψης. Συμπτώματα που υποδηλώνουν μια συλλογική και γενικευμένη υποβάθμιση της ψυχικής υγείας των παιδιών.
Στο πλαίσιο αυτό, ως οφείλαμε, θέσαμε στο δημόσιο διάλογο στοχευμένες δράσεις για την επιστροφή στην εκπαιδευτική κανονικότητα. Κύριος στόχος, η επιστροφή των μαθητών στο προσκήνιο, ειδικά των παιδιών που ανήκουν στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και απειλούνται με κοινωνικό και εκπαιδευτικό αποκλεισμό.

Η δέσμη των προτεινομένων μέτρων περιελάμβανε:
• την άμεση καταγραφή και αποτελεσματική εκτίμηση των μαθησιακών κενών,
• την αναπροσαρμογή της ύλης και πιθανά την αναπροσαρμογή των ωρών διδασκαλίας,
• το σχεδιασμό προγραμμάτων αναπλήρωσης και φροντιστηριακής υποστήριξης, χρησιμοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα: τη φυσική διδασκαλία, τα ψηφιακά εργαλεία ή και τον συνδυασμό αυτών.

Η υλοποίηση των μέτρων αυτών προϋπέθετε:
• τη στοχοθετημένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την εμπλοκή ψυχολόγων,
• την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων,
• την έγκαιρη πρόσληψη επιπλέον προσωπικού,
• τη χρήση διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων και την ανακατεύθυνση διαθέσιμων κονδυλίων προς το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Εκτιμούμε πως ένα τέτοιο πρόγραμμα δεν αποτελεί «πολυτέλεια». Αντίθετα, συνιστά μια κοινωνική και εκπαιδευτική αναγκαιότητα για να μη «χαθεί» μια ολόκληρη γενιά. Είναι, επίσης, κάτι που απαντά ρεαλιστικά και προοδευτικά στο εύλογο ερώτημα που θέτει η κοινωνία για το «τι εκπαίδευση θέλουμε». Στη δική μας περίπτωση, απαντά και στο «τι ήμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε για να την αποκτήσουμε», μάλιστα σε μια περίοδο κρίσης, όξυνσης και αυξημένων αναγκών.
Η διαπίστωση αυτή δεν αφορά μόνο την περίοδο της πανδημίας, αλλά διαμορφώνει και διαμορφώνεται από το συνολικό μας πρόταγμα για ένα δημόσιο, ζωντανό, δημοκρατικό, συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό σύστημα που να ενθαρρύνει την αναζήτηση της γνώσης, της υπέρβασης, της ελευθερίας στο λόγο και στη σκέψη.
Είναι ακριβώς το εκπαιδευτικό σύστημα που αγαπούν να μισούν οι πολιτικοί μας αντίπαλοι και η κοινωνική τους βάση, δηλαδή οι επιχειρήσεις. Τα τελευταία δύο χρόνια, η ΝΔ συρρικνώνει τη δημόσια εκπαίδευση, διατηρεί τα κύρια χαρακτηριστικά της μνημονιακής περιόδου: δηλαδή την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση, υψώνει τείχη και σκηνοθετεί αποκλεισμούς. Παράλληλα, ξηλώνει τις θετικές μεταρρυθμίσεις, όχι μόνον της δικής μας κυβέρνησης, αλλά επιχειρεί να ανατρέψει το δημοκρατικό κεκτημένο της Μεταπολίτευσης. Ενδεικτικά:

 Η εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ο διαφαινόμενος αποκλεισμός του 30% των υποψηφίων, οι συγχωνεύσεις και το κλείσιμο τμημάτων, όπως και η χρηματοδότηση των ΑΕΙ με ιδιωτικοοικονομικά-ανταποδοτικά κριτήρια,αποτελούν μερικές από τις κορυφαίες κυβερνητικές επιλογές που σηματοδοτούν την αλλαγή παραδείγματος.

 Επίσης, η ανακατεύθυνση χιλιάδων μαθητών στην πρώιμη, ανήλικη και απλήρωτη μαθητεία όπως και στη φτηνή κατάρτιση φανερώνει τις προθέσεις κυβέρνησης και τις απαιτήσεις σημαντικού μέρους της αγοράς για διεύρυνση της δεξαμενής των εργαζομένων μερικής μόρφωσης, χαμηλής ειδίκευσης και κακής πληρωμής.

 Ακόμα, η αντικατάσταση των γνώσεων από δεξιότητες, η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και η αύξηση των εξετάσεων, ο εξοβελισμός των καλλιτεχνικών μαθημάτων και η κατάργηση της Κοινωνιολογίας, η πολτοποίηση των νέων βιβλίων Ιστορίας και Θρησκευτικών φανερώνουν το νέο-συντηρητικό και ταυτόχρονα αγοραίο σχέδιο της ΝΔ για το δημόσιο σχολείο.

Την ίδια στιγμή, οι εξυπηρετήσεις και η παράδοση των κλειδιών στα ιδιωτικά συμφέροντα που δραστηριοποιούνται στην εκπαίδευση είναι σκανδαλώδης και προκλητική. Οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων πήραν ότι ζήτησαν. Υπαγόρευσαν ολόκληρο νομοσχέδιο, για να αυξήσουν την κερδοφορία τους και την ασυδοσία τους σε βάρος των εκπαιδευτικών.
Παρόμοια, οι ιδιοκτήτες κολεγίων εξασφάλισαν προνομιακές ρυθμίσεις και νυχτερινές τροπολογίες που ποδοπατούν το Άρθρο 16, που αναγνωρίζουν εύκολα και γρήγορα τους τίτλους σπουδών και εξασφαλίζουν επαγγελματικά δικαιώματα, εδραιώνοντας ένα παρασιτικό ιδιωτικό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για όσους δεν καταφέρνουν να περάσουν στο δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά έχουν την οικονομική δυνατότητα να εγγραφούν σε κάποιο κολέγιο.
Πρέπει να ήμαστε ξεκάθαροι. Δεν πρόκειται για νέες ιδέες, για βελτιωτικές κινήσεις που αναβαθμίζουν το σχολείο και την εκπαίδευση, αλλά για αναμάσημα των ιδανικών του νεοφιλελευθερισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, ήδη από τη δεκαετία του ’80.Τα αποτελέσματα, όπου εφαρμόστηκαν οι συγκεκριμένες συνταγές, είναι γνωστά. Ανταγωνισμός, ανασφάλεια, φόβος, κυνήγι προσόντων και μορίων, που υπονομεύουν τη συλλογικότητα, την ηρεμία, την αλληλεγγύη και τη συνεργατικότητα στη σχολική ζωή.
Παρόμοια ,η επαναφορά του «επιθεωρητή», οι υπερεξουσίες του διευθυντή, η εξαφάνιση του Συλλόγου Διδασκόντων, η κατηγοριοποίηση των σχολείων και η αναζήτηση πόρων της σχολικής μονάδας εκτός του κρατικού προϋπολογισμού εγκλωβίζουν τα σχολεία σε ένα καθεστώς ετερονομίας και εξάρτησης από την αγορά και τους χορηγούς, παγιώνοντας τις ανισότητες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Για το λόγο αυτό, έχουμε χρέος να υπερασπιστούμε το δημόσιο, δημοκρατικό σχολείο με όλες μας τις δυνάμεις. Έχουμε θέσεις και εμπειρία, αλλά κυρίως βούληση να παλέψουμε μαζί και προς όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας, που αγωνιά για το μέλλον των παιδιών της, που αντιμετωπίζει διλήμματα, που τα βγάζει πέρα με δυσκολία και που βλέπει τις εργασιακές σχέσεις να καταρρακώνονται μέρα με τη μέρα.

Χρειάζεται μια προγραμματική αντεπίθεση, ένα εναλλακτικό σχέδιο που θα δώσει και πάλι ελπίδα, στους εργαζόμενους, τη νεολαία και στα πλατιά στρώματα της ελληνικής κοινωνίας, με δημοκρατία και με σεβασμό στις ανάγκες της νέας γενιάς και του περιβάλλοντος.

*Η Μερόπη Τζούφη
είναι βουλευτής
Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.

Προηγούμενο άρθρο

Μάστιγα οι ηλεκτρονικές απάτες και στην Ήπειρο

Επόμενο άρθρο

Καλοκαιρινές περιπέτειες στις θάλασσες της Σαντορίνης

Επόμενο άρθρο

Καλοκαιρινές περιπέτειες στις θάλασσες της Σαντορίνης

Πρόσφατα νέα

Οδοντιατρικές έδρες σε έξι Κέντρα Υγείας της Ηπείρου

Οδοντιατρικές έδρες σε έξι Κέντρα Υγείας της Ηπείρου

17 Οκτωβρίου 2025
“Seawall”  από την Ιson Theatrical Projects επιστρέφει για έξι παραστάσεις στα Γιάννενα

“Seawall”  από την Ιson Theatrical Projects επιστρέφει για έξι παραστάσεις στα Γιάννενα

17 Οκτωβρίου 2025
Το Π.Δ. Λίμνης και η “Στρογγούλα” στην συνάντηση του Γ. Αμυρά με τον Πρωθυπουργό

Το Π.Δ. Λίμνης και η “Στρογγούλα” στην συνάντηση του Γ. Αμυρά με τον Πρωθυπουργό

17 Οκτωβρίου 2025
Γ. Τσίγκρος: Επείγει ο πολεοδομικός σχεδιασμός

Γ. Τσίγκρος: Επείγει ο πολεοδομικός σχεδιασμός

17 Οκτωβρίου 2025
Πολιτική αλλαγή μέσω ισχυρού προοδευτικού πόλου

Πολιτική αλλαγή μέσω ισχυρού προοδευτικού πόλου

17 Οκτωβρίου 2025
perifereia_ipirou-750x375

Καλύφθηκαν οι  θέσεις σε 2,5 ώρες…

17 Οκτωβρίου 2025

Δημοφιλή

perifereia_ipirou-750x375

Καλύφθηκαν οι  θέσεις σε 2,5 ώρες…

17 Οκτωβρίου 2025
Ξεκίνημα μεταγραφικών ανακοινώσεων με Κόντε και Φλόρες

Ο αντικαταστάτης του Κόντε στην ενδεκάδαμοναδικός «πονοκέφαλος» του Κούστα

26 Σεπτεμβρίου 2025
Ο Θέμης Πατρινός τελευταία μεταγραφή στον ΠΑΣ, αμφίβολος για Ν. Βόλου ο Δόσης – Μπαίνει ο Παυλίδης

Ο Θέμης Πατρινός τελευταία μεταγραφή στον ΠΑΣ, αμφίβολος για Ν. Βόλου ο Δόσης – Μπαίνει ο Παυλίδης

1 Οκτωβρίου 2025
Κατόπιν… εορτής έδειξε καλό πρόσωπο

Κατόπιν… εορτής έδειξε καλό πρόσωπο

7 Οκτωβρίου 2025
Αρνητική εμφάνιση και κολλημένος στον… βυθό της βαθμολογίας ο ΠΑΣ, οφείλει να συνεχίσει να παλεύει όμως…

Αρνητική εμφάνιση και κολλημένος στον… βυθό της βαθμολογίας ο ΠΑΣ, οφείλει να συνεχίσει να παλεύει όμως…

30 Σεπτεμβρίου 2025
Βελτίωσε την εικόνα του, όχι το αποτέλεσμα

Βελτίωσε την εικόνα του, όχι το αποτέλεσμα

23 Σεπτεμβρίου 2025
NEOI AΓΩΝΕΣ  ΗΠΕΙΡΟΥ

Οι «Νέοι Αγώνες Ηπείρου» εκδίδονται εδώ και 28 συναπτά έτη συμβάλλοντας στην ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας με πλούσια αρθρογραφία, ρεπορτάζ και σχόλια.

Διεύθυνση: Ζυγομάλλη 6 Ιωάννινα
Τηλ: 2651027627, 2651077466
Email: info@neoiagones.gr

Follow Us

Κατηγορίες

  • Αθλητισμός
  • Διάφορα
  • Επικαιρότητα
  • Ήπειρος
  • Οικονομία
  • Πολιτική
  • Πολιτισμός

Πρόσφατα Νέα

Οδοντιατρικές έδρες σε έξι Κέντρα Υγείας της Ηπείρου

Οδοντιατρικές έδρες σε έξι Κέντρα Υγείας της Ηπείρου

17 Οκτωβρίου 2025
“Seawall”  από την Ιson Theatrical Projects επιστρέφει για έξι παραστάσεις στα Γιάννενα

“Seawall”  από την Ιson Theatrical Projects επιστρέφει για έξι παραστάσεις στα Γιάννενα

17 Οκτωβρίου 2025
Πολιτική Απορρήτου

© 2020 ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ - All Rights Reserved. Κατασκευή Ιστοσελίδας Click4Web

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία
  • Ήπειρος
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Προφίλ

© 2020 ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ - All Rights Reserved. Κατασκευή Ιστοσελίδας Click4Web

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Accessibility by WAH
  • Νέοι Αγώνες Ηπείρου
  • Όροι χρήσης – πολιτική απορρήτου
  • Προφίλ
  • Πρώτα οι μελέτες, μετά οι αποφάσεις