Πρωτοβουλία για ανοιχτές σχολικές αυλές στην πόλη των Ιωαννίνων αναλαμβάνουν γονείς, Σύλλογων Γονέων και Κηδεμόνων σχολείων του Δήμου Ιωαννιτών με την υποστήριξη και της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων του Δήμου Ιωαννιτών.
Η πρωτοβουλία βρίσκεται σε εξέλιξη και στο διαδικτυακό “αέρα” είναι διαθέσιμο το κείμενο με το οποίο συλλέγονται υπογραφές, αυτή τη στιγμή δε, σύμφωνα με πληροφορίες έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 500 υπογραφές.
Το κείμενο έχει ως εξής:
Αίτημα πολιτών για ανοιχτές σχολικές αυλές
Ζητάμε την παρέμβαση του ΔΗΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ προκειμένου να παραμένουν οι αυλές των σχολείων ανοιχτές και προσβάσιμες όλες τις ώρες της ημέρας και όλο τον χρόνο.
Τους τελευταίους μήνες όλο και περισσότερες διοικήσεις σχολείων κλειδώνουν τις σχολικές αυλές τις ώρες που αυτά δεν λειτουργούν. Ειδικότερα στην περιοχή της Κιάφας, στο 27ο Δημοτικό Σχολείο, το πρόσφατο κλείσιμο της αυλόπορτας είχε ως συνέπεια τη διακοπή λειτουργίας της Ανοιχτής Βιβλιοθήκης που λειτουργούσε στο προαύλιο αδιάλειπτα από το 2018.
Το ζήτημα αφορά όλους μας και όχι μόνο τους μαθητές και τους γονείς τους. Όλοι οι κάτοικοι κάθε γειτονιάς επηρεάζονται από αυτή την απαγόρευση, η οποία μειώνει δραστικά τη δυνατότητα προσέγγισης σε δημόσιους ανοιχτούς χώρους με ράμπες προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία αλλά και γονείς με καροτσάκια.
Ενώ οραματιζόμαστε ένα σχολείο ανοιχτό στην τοπική κοινωνία και, ιδανικά, χωρίς καθόλου περίφραξη, βλέπουμε εδώ να προστίθενται κάγκελα, κλειδαριές, απαγορεύσεις. Με αυτόν τον τρόπο, εθίζονται οι μαθητές στην παραβατικότητα, αφού πλήθος παιδιών βρίσκονται να παίζουν στα προαύλια είτε πηδώντας από τα κάγκελα είτε τρυπώνοντας μέσα από φθαρμένες περιφράξεις με όποιους κινδύνους αυτό συνεπάγεται. Τα μέτρα απαγόρευσης που παίρνουν τα σχολεία ακυρώνονται από την ανάγκη των μαθητών για παιχνίδι. Να χρειάζεται να πηδάει κάγκελα ένα νέος για να μπορέσει να αθληθεί με την παρέα του… Αυτό το καθεστώς δεν τιμά κανέναν!
Όσο για το επιχείρημα ότι το κλείσιμο των αυλών αποτελεί θέμα ασφάλειας, είναι ευρέως διαπιστωμένο ότι το σχολείο δεν διαφυλάσσεται από τις κλειδωμένες πόρτες. Οι όποιοι «παραβατικοί» δεν θα σταματήσουν από τις σφραγισμένες καγκελόπορτες, αφού οι κλειστοί και σκοτεινοί χώροι λειτουργούν ως πρόκληση. Η εμπειρία δείχνει ότι τα ανοιχτά σχολεία με επαρκή εξωτερικό φωτισμό περιορίζουν ή και εξαφανίζουν τέτοιου τύπου προβλήματα, σε αντίθεση με τα κλειστά.
Τέλος, οι σχολικές αυλές μπορούν να λειτουργούν ως μέρη ελεύθερου παιχνιδιού αλλά και ως χώροι πολιτισμού και αθλητισμού ανοιχτοί σε γονείς και παιδιά, διασφαλίζοντας έτσι τα στοιχειώδη δικαιώματα όλων των κατοίκων στο παιχνίδι και την ψυχαγωγία. Ως χώροι με τις βασικές υποδομές για άθληση και ψυχαγωγία, αποτελούν το πιο ασφαλές μέρος για παιχνίδι. Γι’ αυτό και πολύ συχνά οικογένειες από τη γειτονιά περνούν τον χρόνο τους σε αυτές, όταν είναι ανοιχτές.
Το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι η διεύθυνση έχει την ευθύνη του σχολείου κατά τις ώρες λειτουργίας αυτού. Τον υπόλοιπο χρόνο, ο Δήμος δίνει άδεια σε όποιον φορέα αιτείται τη χρήση των χώρων ενός σχολείου. Ταυτόχρονα, η φροντίδα και η βελτίωση των χώρων αυτών γίνεται με δημόσια χρηματοδότηση και από τις σχολικές επιτροπές του Δήμου. Επομένως, ο Δήμος έχει τον σημαντικότερο λόγο για την κατάσταση και την πρόσβαση στα σχολεία. Η υποχρηματοδότηση των δήμων έχει ως συνέπεια όχι μόνο να μη δημιουργούνται νέες σχολικές και αθλητικές εγκαταστάσεις αλλά και να μην αναβαθμίζονται οι ήδη υπάρχουσες. Τουλάχιστον, θα πρέπει ο Δήμος να αξιοποιεί τους λειτουργικούς δημόσιους χώρους όπως είναι οι αυλές των σχολείων και οι εγκαταστάσεις τους, με τέτοιο τρόπο που να ωφελούνται όλοι οι πολίτες του.
Σήμερα πληθαίνουν τα σχολεία με κλειδωμένες αυλές, μία κατάσταση που οφείλεται στον φόβο ορισμένων διευθυντών και στελεχών, μην τυχόν τους αποδοθεί ευθύνη για κάτι που μπορεί να συμβεί σε ώρες μη λειτουργίας του σχολείου. Αυτή η κατάσταση, όμως, αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων και, το κυριότερο, στερεί τη χρήση των χώρων από τα παιδιά και τη γειτονιά. Αν δοθεί σαφής οδηγία από τον Δήμο, τότε θα σταματήσει ο παραλογισμός τόσων ετών που τελευταία φαίνεται να επεκτείνεται.
Με βάση όλα τα παραπάνω, όσες και όσοι υπογράφουμε αυτή την φόρμα καλούμε τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ιωαννιτών να συμπεριλάβει άμεσα το συγκεκριμένο ζήτημα στην ημερήσια διάταξη σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου και να πάρει απόφαση ώστε:
- να λάβει σχετική απόφαση να ανοίξουν οι σχολικές αυλές όλες τις ώρες της ημέρας και όλο τον χρόνο (εκτός των ωρών λειτουργίας των σχολικών μονάδων).
- να φροντίσει τον εξωτερικό φωτισμό των σχολείων εκεί όπου δεν είναι επαρκής για τη βέλτιστη και ασφαλέστερη χρήση των ανοιχτών χώρων.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΑΥΛΕΣ
Η πίεση στο Δήμο
Σύμφωνα με τα όσα είπε το βράδυ της Τρίτης, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΒΗΜΑ Τηλεόραση Ιωαννίνων, ο συνταξιούχος εκπαιδευτικός Γιάννης Σταύρου, στόχος της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας είναι η άσκηση πίεσης στη δημοτική αρχή του Δήμου Ιωαννιτών προκειμένου να ληφθεί μια πολιτική απόφαση που θα επιτρέψει το άνοιγμα των σχολικών αυλών, τη στιγμή που μόλις δύο σχολεία, σε όλη την πόλη, επιτρέπουν στα παιδιά να χρησιμοποιούν τις αυλές τους για παιχνίδι – το Καπλάνειο και το σχολείο στην πλατεία Ομήρου.
Το πρόβλημα έλλειψης δημόσιων χώρων για το παιχνίδι και την κοινωνικοποίηση των παιδιών της πόλης μας, είναι υπαρκτό και παραδεκτό. Η λειτουργία των σχολικών αυλών ως τόπου συνάρθροισης των παιδιών κατά τις απογευματινές ώρες, είναι μια λύση που υποστηρίζεται από τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Η πρώτη επαφή με τη δημοτική αρχή έδειξε ότι το θέμα θα τεθεί σε ένα από τα προσεχή δημοτικά συμβούλια για τη λήψη απόφασης υπέρ ή κατά του ανοίγματος των σχολικών αυλών, μετά από εντολή της δημοτικής αρχής προς τους διευθυντές των σχολικών μονάδων της περιοχής, οι οποίοι είναι και οι τελικώς υπεύθυνοι για τα σχολεία, φοβούμενοι ωστόσο τις ενδεχόμενες φθορές, κρατούν τις αυλές κλειδαμπαρωμένες! Μια ενδεχόμενη απόφαση και εντολή της δημοτικής αρχής θα απελευθέρωνε τους διευθυντές αφού θα τους απάλλασσε προκαταβολικά από οποιεσδήποτε ευθύνες.
Κύριο επιχείρημα της πρωτοβουλίας είναι ότι ανοιχτές και φωταγωγημένες σχολικές αποτρέπουν τους παραβατικούς που εκμεταλλευόμενοι το σκοτάδι ουσιαστικά, προβαίνουν σε καταστροφές σχολείων όπως συνέβη το τελευταίο διάστημα και στην Ανατολή και στον Κατσικά.