ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
Με ένα δίκτυο που θα αγγίζει τα 3.000 χιλιόμετρα το 203ο, ολοκληρώνει το παζλ στους αυτοκινητόδρομους της χώρας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει υπό υλοποίηση σημαντικά έργα επέκτασης του δικτύου αλλά και κάποια ακόμα που πρόκειται να προστεθούν τους επόμενους μήνες.
Αναφορικά με τα μεγάλα έργα φαίνεται πως φτάνουμε στην ολοκλήρωση των σημαντικών αναγκών της χώρας με τον ΒΟΑΚ και κάποια συμπληρωματικά έργα και αγγίζουμε το τέλος της παντοκρατορίας των οδικών έργων στην Ελλάδα.
Ένα πρώτο μεγάλο έργο που είναι πλέον σε πολύ ώριμο στάδιο κατασκευαστικά, είναι το Πάτρα-Πύργος το οποίο οδεύει μέχρι το τέλος της χρονιάς για το 70%. Το έργο έχει προχωρήσει σημαντικά και πλέον ο μεγάλος στόχος είναι να λειτουργήσει το μέσα στο 2025 ενώνοντας τις περιοχές της Ηλείας και μέχρι τον Πύργο με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Στις αρχές του έτους προστέθηκαν στο δίκτυο δύο νέα τμήματα του Ε65. Από την Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα και από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα, δημιουργώντας έναν συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο περίπου 140 χιλιομέτρων που συνδέεται με τον ΠΑΘΕ. Τα έργα εκτελούν για την Ολυμπία Οδό η AKTOR, η AVAX και τη ΤΕΡΝΑ.
Η λειτουργία του Ε65 από την Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, αφήνει ως εκκρεμότητα την ολοκλήρωση του τμήματος Καλαμπάκα-Γρεβενά για το 2026 όπου και θα λήξει οριστικά η αναμονή για τον τρίτο κάθετο άξονα της χώρας. Με την προσθήκη αυτή ο Ε65 θα συνδέεται στον νότο με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και στον Βορρά με την Εγνατία Οδό (Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου). Τα έργα εκτελεί η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κεντρική Οδός Α.Ε.
Eπίσης στις αρχές του έτους παραδόθηκε και το τελευταίο τμήμα της Αμβρακίας Οδού και πλέον στο σύνολο του ο αυτοκινητόδρομος των 49 χιλιομέτρων είναι σε λειτουργία. Το έργο ολοκληρώθηκε από την ΜΕΤΚΑ.
Ποιες θα είναι οι επόμενες προσθήκες
Στα μεγάλα οδικά έργα για τους αυτοκινητόδρομους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μπορούμε να διακρίνουμε τρεις νέες προσθήκες για να ολοκληρώσει η χώρα την μετάβαση στην εποχή της οδικής ασφάλειας στους υπεραστικούς οδικούς άξονες.
Η μεγαλύτερη από αυτές είναι πλέον ο ΒΟΑΚ. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε ήδη συμβασιοποιημένα τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Ανάδοχο σχήμα στο τμήμα μέχρι την Νεάπολη ειναι από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-AKTOR ενώ η AKTOR εκτελεί τα έργα στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Σε προχωρημένο διαγωνισμό είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και την Χερσόνησο. Ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όπως φαίνεται έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας για να ολοκληρωθεί, με μεγαλύτερες πιθανότητες να δούμε να κλείνει το 2025.
Η δεύτερη προσθήκη είναι η υλοποίηση της αναβάθμισης του Ιωάννινα-Κακαβιά. Ο διαγωνισμός για το έργο αυτό είναι πρακτικά ολοκληρωμένος και το έργο παρουσιάστηκε στη Βουλή. Πλέον απομένει η τελετή των υπογραφών που αναμένεται εδώ και καιρό. Πιθανότερο σενάριο είναι μέσα στον Δεκέμβριο να πραγματοποιηθεί η τελετή. Ανάδοχος είναι η AVAX.
Με την ολοκλήρωση του Ιωάννινα-Κακαβιά ολοκληρώνεται και τυπικά η Ιόνια Οδός, από το Αντίρριο μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, μετουσιώνοντας ένα όνειρο δεκαετιών των Ηπειρωτών. Ο σημερινός δρόμος είναι εξαιρετικά επικίνδυνος και με πολύ χαμηλά στάνταρ στην οδική ασφάλεια.
Επίσης έχουμε τοπικές προσθήκες όπως η παράκαμψη Χαλκίδας (METKA), το Μπράλος-Άμφισσα (ΑVAX), το Μακρακώμη-Τυμφρηστός (σε διαγωνισμό), το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη (AKTOR-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ) ή τοπικούς άξονες όπως η Αττική Οδός και η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover από METKA-AVAX).
Μελλοντική προσθήκη αφορά στην Ολυμπία Οδό, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα. Το τμήμα αυτό που προστέθηκε στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού θα αποτελέσει ένα από τα μελλοντικά στοιχήματα του υπουργείου ΥΠΟΜΕ καθώς απαιτούνται σημαντικά ποσά και υπάρχει και το θέμα της διέλευσης από τον Καϊάφα. Όπως φαίνεται “κεφάλι” θα πάρει το πρώτο τμήμα από τον Πύργο μέχρι τον Αλφειό που θα κάνει πραγματικότητα την έλευση της Ολυμπίας Οδού στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας.
Το δίκτυο που έγινε πραγματικότητα
Τα πρώτα τμήματα αυτοκινητοδρόμων τέθηκε σε λειτουργία το 1990 στον άξονα Κόρινθος-Αθήνα-Θεσσαλονίκη ενώ στη συνέχεια και μέχρι το 2009 ολοκληρώθηκε η Εγνατία Οδός από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου και κάποιοι κάθετοι άξονες όπως το Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή.
Η πρώτη δόση λειτουργίας των μεγάλων αξόνων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησε από το 2012 με τα πρώτα τμήματα του Μορέα, συνεχίστηκε το 2017 με την παράδοση του Ελευσίνα-Πάτρα, Αντίρριο-Ιωάννινα, Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, Σκάρφεια-Ράχες, Ράχες-Κλειδί και το Ξυνιάδα-Τρίκαλα του Ε65.
Είχε προηγηθεί η μεγάλη κρίση στα μεγάλα οδικά έργα λόγω της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας το 2011 με αποτέλεσμα το 2013 να μείνουν εκτός πλάνου τα τμήματα της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και του Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία.
Αυτό το “μαχαίρι” δημιούργησε σημαντικές πληγές στις τοπικές κοινωνίες που ζητούσαν αυτούς τους αυτοκινητόδρομους ως στοιχείο ανάπτυξης και σύνδεσης με τα οδικά δίκτυα της χώρας. Το Πάτρα-Πύργος αποτέλεσε μια μεγάλη καρμανιόλα για τη χώρα και χρειάστηκαν πολλά χρόνια διαφορετικών επιλογών μέχρι να φτάσουμε το 2022 στην έναρξη της κατασκευής του.
Επίσης για τα τμήματα του Ε65 χρειάστηκε να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια για να χρηματοδοτηθούν και τελικά να μπορέσει να ξεκινήσει το νότιο τμήμα. Καθοριστική ήταν και η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς μέσω του σχεδίου απολιγνιτοποίησης έγινε εφικτό να είναι τραβήξει χρηματοδότηση το βόρειο τμήμα.
Σήμερα η χώρα διαθέτει από τα πιο σύγχρονα, ασφαλή και λειτουργικά δίκτυα αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη, που στο σύνολο τους -εκτός από την Εγνατία που μένει να κλείσει ο διαγωνισμός- είναι σε παραχώρηση.
Πηγή: ypodomes.com