Μια κρίσιμη στιγμή για τη φυσιογνωμία της Ηγουμενίτσας αλλά και για την εξέλιξη της καθοριστικής σχέσης της πόλης με το λιμάνι αποτελεί το λεγόμενο master plan που παρουσίασε προ ημερών ο όμιλος Grimaldi και για το οποίο ήδη ο Δήμος Ηγουμενίτσας τοποθετήθηκε αρνητικά, εκφράζοντας σοβαρές επιφυλάξεις για τις προβλέψεις του. Ενόψει της σύσκεψης που έχει συγκαλέσει για σήμερα Τετάρτη ο αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης, για το συγκεκριμένο θέμα με στόχο τη διαμόρφωση μιας κοινής στάσης από τους τοπικούς φορείς της Θεσπρωτίας, αντιλαμβάνεται εύκολα καθένας πως πρόκειται για μια πολύ σημαντική υπόθεση.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΒΗΜΑ Τηλεόρασης, το βράδυ της Δευτέρας, ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Παναγιώτης Νταής εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για το master plan του λιμανιού, επισημαίνοντας ότι το σχέδιο «μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπτώσεις στη φυσιογνωμία της Ηγουμενίτσας».
Όπως τόνισε, «οι προβλέψεις του απέχουν πολύ από ένα αναπτυξιακό σχέδιο. Πρόκειται περισσότερο για ένα τεχνικό κείμενο και λιγότερο για μια μελέτη οικονομικής ανάπτυξης του λιμανιού και της περιοχής». Ο Δήμαρχος έκανε λόγο για «πολλά προβληματικά στοιχεία, πολλές προβλέψεις προβληματικές και σημαντικές ελλείψεις».
Στάθηκε ιδιαίτερα σε τέσσερα κρίσιμα ζητήματα που περιλαμβάνονται στο master plan: «Πρώτον, η λειτουργία ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης. Δεύτερον, η λειτουργία αποθηκών καυσίμων μέσα στο λιμάνι. Τρίτον, η οργάνωση και εξυπηρέτηση πλοίων για το πρόγραμμα ερευνών υδρογονανθράκων σε Ιόνιο και Αδριατική. Τέταρτον, η εξυπηρέτηση πλοίων με χύδην φορτία όπως τσιμέντο και άμμο. Αν υλοποιηθούν όλα αυτά, θα αλλάξουν πλήρως τον χαρακτήρα του λιμανιού – από εμπορικό και επιβατικό θα γίνει βιομηχανικό. Και μάλιστα σε μια περιοχή που γειτνιάζει με την πόλη, σε όρμο που προορίζεται για τουριστική αξιοποίηση, δίπλα στις παραλίες Δρέπανο και Μακρυγυάλι, και που αγγίζει περιοχή Natura».
Ο κ. Νταής επισήμανε επίσης τις ελλείψεις του σχεδίου, σημειώνοντας ότι «δεν υπάρχει καμία αναφορά στη Μαρίνα Ηγουμενίτσας, ούτε στα καταφύγια σκαφών σε Πλαταριά, Σύβοτα και Σαγιάδα. Δεν υπάρχει κανένα θετικό αποτύπωμα οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης για την περιοχή» εν κατακλείδι, τόνισε ο Δήμαρχος.
Αναγνώρισε ως μοναδικό θετικό σημείο τη δημιουργία χώρων στάθμευσης εντός λιμένα, ωστόσο «τα θετικά είναι λίγα σε σχέση με τα προβλήματα που προκαλούνται».
Αναφερόμενος στη στάση του Δήμου Ηγουμενίτσας που πρόκειται να είναι διεκδικητική και αγωνιστική, σημείωσε: «Δεν είμαι αισιόδοξος ότι θα μας ακούσουν για διαπραγμάτευση». Το Δημοτικό Συμβούλιο από τον Αύγουστο του 2024 έχει στείλει τις παρατηρήσεις του, που έχουν κοινοποιηθεί στον ΟΛΗΓ και στα συναρμόδια Υπουργεία, αλλά δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη και ως εκ τούτου δεν έγινε ως σήμερα καμία ουσιαστική διαβούλευση.
Εξήγησε επίσης ότι σύμφωνα με τον νόμο, το master plan ανακοινώνεται από τον ιδιώτη και κοινοποιείται στους εμπλεκόμενους φορείς. Κάποια στοιχεία που κρίνονται παράνομα μπορεί να αφαιρεθούν, όμως η σκοπιμότητα του master plan δεν κρίνεται. «Δυστυχώς, αυτό είναι αποτέλεσμα λανθασμένης διαπραγμάτευσης της σύμβασης – και τώρα βλέπουμε μπροστά μας τις συνέπειες» τόνισε ο κ. Νταής.
Ο Δήμαρχος υποστήριξε ότι στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Λιμένων η πλευρά της Θεσπρωτίας έβαλε «έναν σπόρο προβληματισμού». Μετά τη σύσκεψη της Τετάρτης και το Δημοτικό Συμβούλιο της Παρασκευής, θα ληφθούν υπόψη όλα τα δεδομένα για να αποφασιστεί η περαιτέρω στάση του Δήμου και των άλλων φορέων.
Τέλος, ο κ. Νταής αναφέρθηκε σε νομικές και πολεοδομικές ασυμβατότητες του σχεδίου που μπορούν να αποτρέψουν προβλέψεις του: «Υπάρχουν σημεία αντίθεσης προς το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ηγουμενίτσας, όπου για παράδειγμα ορίζεται ότι οι παραθαλάσσιες περιοχές προορίζονται για αναψυχή και τουρισμό. Επιπλέον, υπάρχουν περιοχές Natura και πρέπει να περιμένουμε τι θα πει το ΚΑΣ, αφού η ύπαρξη σημαντικού αρχαιολογικού χώρου εντός του λιμένα μπορεί να αποκλείσει οχλούσες δραστηριότητες» σημείωσε.