ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΟΛΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΟ ΝΕΕΣ ΑΔΕΙΕΣ…
Ήταν 18 Απριλίου του 2022 όταν μετά από μια συνεδρίαση στη διάρκεια της οποίας το περιφερειακό συμβούλιο συζήτησε επί τρεις ώρες το θέμα των νέων αδειών σε αντίστοιχα καραβάκια ώστε να εκτελούν δρομολόγια στη λίμνη αποφασίστηκε η αναβολή της λήψης απόφασης και η εκ νέου συζήτηση του θέματος εντός δεκαπενθημέρου.
Σχεδόν 10 μήνες μετά, αυτό το δεκαπενθήμερο φαίνεται ότι δεν έχει παρέλθει, καθώς η συζήτηση αυτή δεν έγινε ποτέ.
Σημειώνεται βέβαια ότι το θέμα είναι σε εκκρεμότητα για περισσότερα από τρία χρόνια.
Η Περιφέρεια είχε δημοσιεύσει την σχετική προκήρυξη και τις δύο άδειες διεκδικούν τέσσερις ενδιαφερόμενοι. Μάλιστα κάποιοι έχουν αγοράσει ήδη τα καραβάκια και αυτά, όπως έγινε γνωστό, βρίσκονται στην Παμβώτιδα.
Η Γνωμοδοτική Επιτροπή δεν κατάφερε να καταλήξει σε μία απόφαση με ισχυρή πλειοψηφία ενώ η μελέτη για την φέρουσα ικανότητα της λίμνης που εκπονείται από τον Φορέα Λίμνης δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Δύο άδειες, τέσσερις ενδιαφερόμενοι κι αυτό από μόνο του έχει προκαλέσει ένταση μεταξύ των ίδιων και της τοπικής κοινωνίας στο Νησί.
Στο 15ήμερο που είχε δοθεί την άνοιξη του 2022 το περιφερειακό συμβούλιο υποτίθεται ότι θα αναζητούσε εμπειρογνώμονα ώστε να έχει σαφή και πλήρη εικόνα για τις μηχανές των σκαφών.
Δέκα μήνες μετά κανείς δεν ξέρει τι έχει γίνει…
Μερικοί από τους όρους του διαγωνισμού (αρκετά γενικοί) ήταν: να είναι νεότευκτα και φιλοπεριβαλλοντικά τα σκάφη, η εντοπιότητα των ενδιαφερόμενων ως δημοτών ή μονίμων κατοίκων Νήσου την τελευταία πενταετία τουλάχιστον, η οικονομική κατάσταση των ενδιαφερόμενων, η γνώση του αντικειμένου από τον αιτούντα ή από εργαζόμενο.
Θυμίζουμε ότι μέχρι εκείνη τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, υπήρξαν αρκετές διαμαρτυρίες από ιδιοκτήτες που είχαν προχωρήσει ήδη σε καθέλκυση πλωτών…
Οι δύο νέες άδειες έναντι των τεσσάρων κατατεθεισών αιτήσεων, προτείνονταν από την Περιφερειακή Αρχή να δοθούν σε ενδιαφερόμενους, οι οποίοι είχαν στρατοπεδεύσει στην είσοδο της Περιφέρειας Ηπείρου και κατηγορούσαν τον Περιφερειάρχη πως τους καταστρέφει οικονομικά, επειδή καθυστερεί την έκδοση των νέων αδειών.
Στην ίδια συνεδρίαση οι δικηγόροι που εκπροσώπησαν τους αιτούντες που “κόβονταν” από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή, Σπύρος Πάικας και Ειρήνη Ντίμερη αντίστοιχα, παρουσίασαν τα επιχειρήματα των εντολέων τους. Για μεν τον Θεμιστοκλή Παππά, τονίστηκε πως α) έχει τα χαμηλότερα εισοδηματικά κριτήρια, β) κακώς δεν έγινε αποδεκτή εγκαίρως από την Επιτροπή η βεβαίωση νηογνώμονα που προσκόμισε με καθυστέρηση, γ) διαθέτει υπεύθυνη δήλωση για άδεια κυβερνήτου, προτιθέμενος να συνεργαστεί με συγκεκριμένο άτομο, αν πάρει την άδεια και συστήσει επιχείρηση. Τα δύο τελευταία θεωρήθηκαν αδυναμίες του φακέλου του από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή και τον έφεραν χαμηλότερα στην κατάταξη.
Για δε τους αιτούντες Λιούμπο και Βάγια, η δικηγόρος τους υποστήριξε πως το υπό κατασκευή σκάφος είναι το μόνο υβριδικό, άρα το πιο φιλοπεριβαλλοντικό από όλα. Οι τύποι μηχανών και τα τιμολόγια αγοράς μηχανών δεν φαίνονται σε όλους τους φακέλους, άρα δεν έγινε με διαφάνεια η αξιολόγηση των τεχνικών χαρακτηριστικών.
Το λιμεναρχείο
Στο διάστημα των δέκα μηνών που έχουν περάσει πάντως ένα νέο δεδομένο έχει προκύψει, το οποίο δεν μπορεί να θεωρηθεί βασικό στοιχείο για την αδειοδότηση αλλά πιθανά αδυνατίζει τη θέση ενός εκ των τεσσάρων διεκδικητών των νέων αδειών. Ο λόγος για την αυτοψία που διενέργησε το λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας σε καραβάκι που διαθέτει ήδη ένας υποψήφιος για τις δύο άδειες και η οποία κατέδειξε πλήθος παραβάσεων σε ότι αφορά τις υποχρεώσεις συντήρησης του σκάφους, υποχρεώνοντας τον ιδιοκτήτη του να το αποσύρει από την λίμνη μέχρις ότου προβεί στις απαραίτητες εργασίες.
Από τη στιγμή που το ερώτημα για το πόσες άδειες πλωτών αντέχει ακόμα η λίμνη Παμβώτιδα δεν έχει απαντηθεί ακόμα κι εφόσον η περιβαλλοντική προστασία του οικοσυστήματος της λίμνης είναι, θεωρητικά, το επίκεντρο για την έκδοση των νέων αδειών μοιάζει παράταιρο οι ίδιοι οι υποψήφιοι από τη μία να αδιαφορούν για την κείμενη νομοθεσία η οποία τους υποχρεώνει να συντηρούν με συγκεκριμένους όρους τα καραβάκια τους, τόσο για την ασφάλεια των μετακινήσεων, όσο και για την όχληση του περιβάλλοντος και από την άλλη να διεκδικούν κι άλλες άδειες…