ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΣΤΑ ΚΑΡΑΒΑΚΙΑ
Αναμφίβολα ήταν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις που έγιναν στο πλαίσιο του περιφερειακού αναπτυξιακού συνεδρίου της ΝΔ για την Ήπειρο, το μεσημέρι της Τετάρτης.
«Έχουμε δεσμεύσει και θα διαθέσουμε 1 εκατ. ευρώ από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου για ηλεκτροκίνηση στη Λίμνη Παμβώτιδα. Μόλις τελειώσει η Περιφέρεια την αδειοδότηση, το κράτος θα χρηματοδοτήσει τη μετασκευή των πλοιαρίων για να έρθουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης» δήλωσε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Αμυράς.
Είναι μια σημαντική και ειλικρινής πρόθεση να γίνει μια ουσιαστική παρέμβαση στην πολύπαθη Λίμνη Παμβώτιδα και ένα σημαντικό περιβαλλοντικό φορτίο σε βάρος της να απομακρυνθεί, από τα ντιζελοκίνητα σήμερα καραβάκια. Επιπλέον, αν μιλήσουμε και για τον εκσυγχρονισμό των πλωτών πλοιαρίων, είναι επίσης αναγκαίος, καθώς η ασφάλεια των μεταφορών περνά μέσα από σύγχρονα μέσα μεταφοράς, όπως διδαχτήκαμε πικρά ως χώρα το τελευταίο διάστημα.
Πόσο εύκολα υλοποιήσιμη όμως, είναι η συγκεκριμένη παρέμβαση που ανακοινώθηκε από τον Γιαννιώτη Υφυπουργό Περιβάλλοντος;
Τα όταν και αν
Η βασική προϋπόθεση για να αξιοποιηθεί το 1 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε ο Γιαννιώτης Υφυπουργός, είναι να τελειώσει η διαδικασία αδειοδότησης των πλωτών της Παμβώτιδας.
Το να τελειώσει η διαδικασία αδειοδότησης είναι μια κουβέντα… αφού η Περιφερειακή Αρχή επιχείρησε πριν από έναν χρόνο να δώσει δύο νέες άδειες χωρίς όμως επιτυχία. Ξεσηκώθηκαν αντιδράσεις που μπλόκαραν την αδειοδότηση και έκτοτε η τύχη του θέματος αγνοείεται.
Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η σημερινή Περιφερειακή Αρχή έφερε και πέρασε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου νέα κανονιστική απόφαση που προβλέπει χρόνο ζωής για τα σκάφη της Παμβώτιδας τα 30 χρόνια. Αν εφαρμοστεί η συγκεκριμένη απόφαση, αυτό θα σημάνει την απόσυρση αρκετών από τα πλωτά που σήμερα μεταφέρουν κόσμο προς και από το Νησί, έστω σταδιακά, από χρόνο σε χρόνο.
Και πάμε στο πρακτικό κομμάτι της εξαγγελίας: τι σημαίνει το 1 εκατ. ευρώ. Αν δοθούν και οι δύο νέες άδειες, τότε πάμε σε 16 το σύνολο, πλωτά μέσα στην Παμβώτιδα και αν αυτό τον αριθμό τον διαιρέσουμε με το 1 εκατ. βγαίνει να αντιστοιχεί σε κάθε πλωτό ένα κονδύλι της τάξεως των 70.000.
Πριν από μερικά χρόνια, η Περιφέρεια Ηπείρου μελέτησε ένα σχέδιο αντικατάστασης των πλωτών της Παμβώτιδας, με αντίστοιχα φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας. Το σχέδιο προέβλεπε δανειοδότηση με ιδιαίτερα ελκυστικό επιτόπιο, ωστόσο η πρόταση σκόνταψε στην άρνηση των λεμβούχων.
Σύμφωνα με ανθρώπους που ασκούν το επάγγελμα του λεμβούχου στην Παμβώτιδα, μόνο ο εξοπλισμός, υβριδικής τεχνολογίας και όχι αμιγώς ηλεκτροκίνητος, στοιχίζει σήμερα περί τα 70.000 ευρώ. Αν όμως, χρειαστεί λόγω απόσυρσης των υφιστάμενων και νέο σκαρί, τότε το κόστος μπορεί να πλησιάσει και τα 200.000 ευρώ.
Η πρόταση Αμυρά δεν είναι κακή, προφανώς. Θέλει ωστόσο πίεση και επιμονή για να προχωρήσει στην υλοποίηση με δεδομένα τα «αγκάθια» που περιγράψαμε.












