Με μια απάντηση… λίγο απ’ όλα, ο τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης απαντά στον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλ. Καχριμάνη για τα όσα ανέφερε ο τελευταίος στη συνέντευξη τύπου αναφορικά με τους δρόμους που δεν προχώρησαν από το ΣΥΡΙΖΑ, με ευθύνες του πρώην Υπουργού Υποδομών και με την κοροϊδία του τελευταίου… σε πολλές περιπτώσεις.
Για πρώτη φορά όλο αυτόν τον καιρό καίτοι σε πολλές δημόσιες τοποθετήσεις του μέχρι σήμερα ο Περιφερειάρχης Ηπείρου έχει επαναλάβει τις κατηγορίες του για τον πρώην Υπουργό Υποδομών, στο διάστημα που είναι κυβέρνηση η ΝΔ – και ποτέ επί ΣΥΡΙΖΑ… – ο τελευταίος σηκώνει το γάντι και απαντά με μια μακροσκελή ανακοίνωση.
Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός ότι το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ αναφέρεται σε «λογική Μετσόβου» επιτιθέμενος προσωπικά στον Περιφερειάρχη Ηπείρου στον οποίο προσάπτει εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα, ταξίματα, παρακώλυση έργων και τονίζει πως «δεν έχουν παραδώσει κανένα έργο στρατηγικής σημασίας και πολλές φορές έχουν σταθεί εμπόδιο και στον σχεδιασμό και την ολοκλήρωση έργων στρατηγικής σημασίας»…
Όπως τονίζει ο κ. Σπίρτζης, απέφυγε πολλές φορές να απαντήσει σε πολλές ανακοινώσεις – προκλήσεις του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη και των στελεχών της κομματικής του παράταξης, της ΝΔ, σε πλήθος αναφορών τους που αφορούν τα στρατηγικά έργα της Ηπείρου, από… «ανθρώπινη και συναδελφική σχέση» αλλά και εξαιτίας του σεβασμού, που έχει, στον ρόλο της αυτοδιοίκησης.
Με τις γνωστές υπερβολές της δήθεν μεγάλης προσφοράς των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στον τόπο με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, του αεροδρομίου Ιωαννίνων κτλ., ο πρώην Υπουργός μεταφέροντας προφανώς ενημέρωση από τα τοπικά κομματικά στελέχη μπερδεύεται ελαφρώς σε θέματα… όπως η διέλευση της Ιόνιας Οδού μετά την Πεδινή, έργο που απετράπη αφήνοντας εκτός σύμβασης παραχώρησης το κομμάτι Γιάννενα-Καλπάκι-Κακαβιά, εξαιτίας των αντιδράσεων κυρίως του τότε Δημάρχου Νίκου Γκόντα και όχι του Νομάρχη Ιωαννίνων. Η «λογική Μετσόβου» αποδίδεται στον Αλ. Καχριμάνη και για την όδευση του Ε65, αν και είναι γνωστό πως για το βόρειο τμήμα του ουδέποτε εξέφρασε άποψη ο Αλ. Καχριμάνης, σε αντίθεση με τον Σταύρο Καλογιάννη, για να έρθει ο δρόμος πιο κοντά στα Γιάννενα – και στην Παναγιά συγκεκριμένα αντί του Κηπουριού που θα καταλήγει όταν τελειώσει το βόρειο τμήμα. Για το θέμα αυτό δεν ασχολήθηκε ποτέ σοβαρά ο Χρ. Σπίρτζης ως Υπουργός ενώ και ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ δεν άρθρωσε ποτέ κουβέντα για ένα θέμα που αφορά την Ήπειρο.
Είναι δε χαρακτηριστικό πως για το… μάρμαρο, τη βασική «κατηγορία» Καχριμάνη κατά Σπίρτζη δηλαδή, αναφορικά με τη μελέτη του δρόμου Καμπή – Πρέβεζα, ο πρώην Υπουργός απλά το καταπίνει… και δε λέει κουβέντα
Η ανακοίνωση Σπίρτζη τονίζει μεταξύ άλλων:
«1. Σήμερα 24 Ιουλίου 2021, 47 χρόνια μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, ο κομματικός φορέας τον οποίον υποστηρίζει έχει αναλάβει την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας το 1974, το 1977, το 1989, το 2004, το 2007, το 2012 και το 2019. Προφανώς φταίει, όπως και για ό,τι έχει γίνει στη χώρα από το 1821, η τετραετία που την ευθύνη διακυβέρνησης είχε ο ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά μήπως, παρ’ ελπίδα, αισθάνεστε κάπου την ανάγκη να απολογηθείτε για τα υπόλοιπα χρονικά διαστήματα;
- Σήμερα 24 Ιουλίου 2021, που η ΝΔ έχει για πολλοστή φορά την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας και εσείς της Περιφέρειας Ηπείρου, χωρίς μνημόνιο, χωρίς δημοσιονομικές επιβολές και με πρόσθετη χρηματοδότηση της χώρας από το ταμείο ανάκαμψης τι κάνατε; Για δύο ολόκληρα χρόνια ο απολογισμός παρουσιάζεται ελλειμματικός στις πράξεις και ιδιαιτέρως πλούσιος στα λόγια.
- Τα διευρωπαϊκά δίκτυα δεν συζητήθηκαν, ούτε αποφασίστηκαν στην τετραετία ΣΥΡΙΖΑ, όπως αναφέρετε με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων, αλλά πολύ νωρίτερα, επί ημερών ΝΔ και Υπουργίας Γ. Σουφλιά. Οι κακές γλώσσες – της δικής σας κομματικής παράταξης – λένε ότι το τμήμα Γιάννενα-Κακκαβιά δεν εντάχθηκε στην Ιόνια οδό, εξαιτίας των διαφωνιών που είχε η «ομάδα Μετσόβου» συμπεριλαμβανομένου του Περιφερειάρχη (!!!) με τον τότε Υπουργό της ΝΔ (!!!) κ. Σουφλιά, για την όδευση του δρόμου.
- Αντίστοιχες ολιγωρίες παρέμβασης στην ίδια «λογική Μετσόβου» υπήρξαν για την όδευση του Βόρειου τμήματος του Ε65, προκειμένου ο ελληνικός λαός να πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια σε έργα που δεν τελειώνουν ποτέ, με στόχο η παράταξή σας να εξαγγέλλει ότι θα είναι η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία, πιο κοντά στην Ήπειρο κατά 20 km.
- Οι συντελεστές κόστους οφέλους, που αναφέρετε στην ανακοίνωση σας, όπως και οι κανονισμοί για την χρηματοδότηση έργων δεν συζητήθηκαν ούτε αποφασίστηκαν στην Ε.Ε. κατά τον χρόνο που ήταν κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ -όπως αναφέρετε πάλι με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων- αλλά η Ν.Δ. επί κυβέρνησης Σαμαρά, με κυριαρχία στην Ε.Ε. δεξιών κυβερνήσεων, όπως και η δική σας. Ίσχυσαν δε από την 1η Ιανουαρίου του 2015, πριν εκλεγεί η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα. Αυτός ήταν και ο λόγος που είχαν εγκριθεί έργα με χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους την δεκαετία του 2000, σε αντίθεση με τα οδικά έργα μετά την 1 Ιανουαρίου 2015, που απαιτούσαν μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους.
- Η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα, προσπάθησε και τα κατάφερε να ολοκληρώσει, σε συνθήκες μάλιστα μνημονίου και με μια χώρα πτωχευμένη από εσάς, τα εγκαταλελειμμένα έργα που για δεκαετίες είχατε αφήσει χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς αδειοδοτήσεις, χωρίς αρχαιολογικές εργασίες, χωρίς συνδέσεις, χωρίς αντιπλημμυρικά, με δισεκατομμύρια διεκδικήσεις από τους εργολάβους. Η Ήπειρος με την Ιόνια οδό βγήκε από την απομόνωση. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το ανέκδοτο των έργων των λιμανιών, ολοκληρώθηκε. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων το ίδιο. Το γεφύρι της Πλάκας ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όσο κι αν θέλετε να το οικειοποιηθείτε. Νέα έργα στρατηγικής σημασίας για την Ήπειρο, όπως το Γιάννενα- Κακκαβιά, δρομολογήθηκαν και εντάχθηκαν στο πρώτο και μοναδικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών που είχε η χώρα, για να μην συνεχιστεί η πολιτική «Μετσόβου». Σήμερα μετά από δύο χρόνια πλήρους ακινησίας, συνεχίζετε να κοροϊδεύετε τους πολίτες».
Ερωτήματα
Στην ανακοίνωση ο πρώην Υπουργός βρίσκει και σκοτεινά σημεία της συνέντευξης Καχριμάνης και επικαλούμενος τις δηλώσεις του τελευταίου, καταθέτει τα εξής ερωτήματα:
Καχριμάνης: «Ειδικότερα για το τμήμα Ιωάννινα- Κακαβιά, (για το οποίο το Υπουργείο Υποδομών είχε αποδεχθεί το αίτημα της Περιφέρειας και της έχει παραδώσει προς ωρίμανση τη μελέτη) ο Περιφερειάρχης ανέφερε μεταξύ άλλων, πως οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν διαμορφώσει δύο προτάσεις: Μια για τρίιχνο δρόμο και μία με τετράιχνο μέχρι Καλπάκι και τρίιχνο μέχρι την Κακαβιά, και αυτό με τη λογική ότι υπάρχουν ¨ευρωπαϊκές” φωνές που λένε ότι δεν θα δεχθούν δρόμο με τετράιχνη διατομή. Ο Περιφερειάρχης συνεχίζοντας, είπε ότι για να μειωθεί το κόστος, έχουν προβλεφθεί δανειοθάλαμοι κατά μήκος του δρόμου». «Σε συζήτηση που είχα με τον Γ.Γ. του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Σκάλκο, μου είπε πως το υπουργείο είναι έτοιμο να στηρίξει αυτόν τον δρόμο, καθόσον αυτή είναι και η γνώμη του Πρωθυπουργού. Εμείς έχουμε παραδώσει εδώ και δύο μήνες προς έλεγχο την μελέτη Ιωάννινα-Κακαβιά και περιμένουμε»…
Σπίρτζης: «Τελικά σας παρέδωσε μελέτη το Υπουργείο Υποδομών και αν ναι τι ακριβώς κάνατε για την ωρίμανση του; Τι σημαίνει ο όρος «δύο προτάσεις»; Κάνατε μελέτες, περιβαλλοντική, κτηματολόγιο και διαδικασίες για την απαλλοτρίωση; Τι ακριβώς κάνατε και τι εννοείτε; Σε ποια φάση παραδώσατε την μελέτη; Ποιος την ελέγχει; Ποιος ο Προϋπολογισμός του έργου; Ποια τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους οφέλους; Τι διατομή προβλέπεται μετά την μελέτη κόστους οφέλους, σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς; Τι σημαίνει “στηρίζει ο Γ.Γ. Ανάπτυξης κ. Σκάλκος και αυτή είναι και η γνώμη του κ. Μητσοτάκη, το έργο”; Ποιος αποφασίζει; Φαντάζομαι ο ΣΥΡΙΖΑ… Γιατί δεν πηγαίνετε σε «πολιτική διαπραγμάτευση», όπως λέτε πως κάνατε για τον Ε65 και τον ΒΟΑΚ, και για τη χρηματοδότηση του αυτοκινητοδρόμου «Γιάννενα Κακκαβιά»; Σας ενημερώνουμε ότι πάλι οι κακές γλώσσες της παράταξής σας λένε ότι θέλετε να επιστρέψετε τη μελέτη για την ωρίμανση του έργου, στο Υπουργείο Υποδομών»…
Καχριμάνης: «Η Περιφέρεια Ηπείρου ζητά να γίνει μια σύσκεψη, όπως πρωτοέγινε με τον Πρόεδρο της Βουλής (κ. Κ. Τασούλα) που έχει θεσμικό ρόλο. Να μαζευτούμε εκεί όλοι και να παρθούν οι τελικές αποφάσεις. Δεν μπορούμε να περιμένουμε. Γιατί τώρα γίνεται ο προγραμματισμός για το 2021-2027 και από το Υπουργείο και από εμάς. Να δούμε τι θα κάνουμε στα λίγα χρήματα που έχουμε στις Υποδομές». «Ο Περιφερειάρχης ανέφερε επίσης ότι μετά από έγγραφό του προς την Ε.Ε., η Επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν, απάντησε ότι η Επιτροπή δεν είναι αρνητική για το έργο και παραπέμπει στην Ελληνική Κυβέρνηση για τη χρηματοδότησή του».
Σπίρτζης: «Γιατί έχετε λίγα χρήματα για τις υποδομές, αφού έχετε το ΕΣΠΑ, το ταμείο ανάκαμψης, 37 δις μαξιλάρι, χαμηλά επιτόκια, την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια; Γιατί απευθυνθήκατε στην Επίτροπο Μεταφορών όταν αυτή δεν είναι υπεύθυνη για την χρηματοδότηση των έργων; Γιατί δεν λέτε την αλήθεια στους πολίτες; Ότι δύο χρόνια δεν έχετε κάνει τίποτα και δεν προβλέπεται να κάνετε, μιας και οι προτεραιότητες της Κυβέρνησής σας είναι άλλες. Τέλος, κατανοώ την πίκρα και τον καημό του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη που εμφανίζεται να παρακαλεί δημόσια για σύσκεψη με μια κυβέρνηση, που είναι γνωστό μάλιστα πως είναι της αρεσκείας και της επιλογής του. Να του θυμίσω απλά ότι επί κυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα, δεν υπήρξε ημέρα καθυστέρησης συνάντησης μαζί του, ούτε από εμένα ούτε από κανέναν άλλον Υπουργό. Κι αυτό αποκαλύπτει αναμφισβήτητα ποιος κινείται με κομματικές σκοπιμότητες, ποιος κυβερνούσε με αγάπη για την Ήπειρο, χωρίς κομματικά γυαλιά, ποιος λέει αλήθεια και ποιος ψέματα».
Κλείνοντας ο πρώην Υπουργός ρωτά για τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας και της Κυβέρνησης της ΝΔ όσον αφορά τα διόδια της Εγνατίας, έπειτα από την ακύρωση του διαγωνισμού ηλεκτρονικών διοδίων ελευθέρας ροής που είχε όπως λέει ολοκληρώσει ο ΣΥΡΙΖΑ και μετά τις εξαγγελίες της ΝΔ και των στελεχών της προεκλογικά ότι θα απαλλαγούν από τα διόδια και δεν θα γίνουν νέοι σταθμοί διοδίων. «Τελικά θα απαλλαγούν οι κάτοικοι του Μετσόβου ή θα καταργηθεί η απαλλαγή και από τους κατοίκους της Θεσπρωτίας;» ρωτάει ο πρώην Υπουργός.
Ο Γ. Ζάψας
Κριτική στην Περιφερειακή Αρχή για τις δηλώσεις Καχριμάνη αναφορικά με τους οδικούς άξονες στην Ήπειρο ασκεί η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» καταλογίζοντας στη διοίκηση της Περιφέρειας τις ευθύνες για το ναυάγιο των δύο δρόμων.
«Ποιος κοροϊδεύει ποιόν; Η κυβέρνηση τον Περιφερειάρχη ή ο Περιφερειάρχης τους Ηπειρώτες;» σημειώνει η ανακοίνωση και εξηγεί: «Προστέθηκαν δανειοθάλαμοι (Λατομεία αδρανών υλικών) στη μελέτη της Περιφέρειας και «Ξεπαγώνουν» οι ελπίδες κατασκευής του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά, αφού σε συνέντευξή του ο κος Καχριμάνης εμφανίστηκε αισιόδοξος πως βρισκόμαστε πριν από μια τελευταία ώθηση… για να ενταχθεί το έργο σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο που μπορεί να είναι ευρωπαϊκοί πόροι! Φρούδες ελπίδες την ώρα που η κυβέρνηση δια του αρμόδιου Υπουργού δηλώνει την αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από το νέο ΕΣΠΑ (χθεσινή συνάντηση Καλογιάννη Στ./ Καραμανλή Κ.)».
Η παράταξη Ζάψα τονίζει: «Το έχουμε ξαναπεί και θα το επαναλαμβάνουμε. Η ευθύνη για τη ματαίωση κατασκευής του τμήματος Γιάννενα – Κακαβιά και της ολοκλήρωσης της Ιόνιας οδού (Δυτικός Άξονας) θα βαραίνει εσαεί τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και πρώην νομάρχη Ιωαννίνων. Ολιγώρησε ως νομάρχης επί εποχής υπερυπουργού Γ.Σουφλιά (2005-2009), όταν υπήρχε δυνατότητα άνετης χρηματοδότησης. 15 χρόνια μετά, επεδίωξε την μεταβίβαση της αρμοδιότητας ωρίμανσης επέκτασης της Ιόνιας οδού μέχρι την Κακαβιά, από το Υπουργείο στην Περιφέρεια (Ιούλιος 2020) και πήρε την ευθύνη ως μη όφειλε για να αποτύχει στη συνέχεια να εντάξει το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, την ώρα που χρηματοδοτούνται ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, ο Ε65 βορειότερα και η ζεύξη της Σαλαμίνας, αλλά όχι η σύνδεση της Ελλάδας με την γείτονα Αλβανία».
Και σαν να μην έφταναν αυτά τα… επιτεύγματα ήρθε η ανακοίνωση του Υπουργείου για παράταση στην ολοκλήρωση της μελέτης του δρόμου Καμπή – Πρέβεζα μέσω της Ιόνιας Οδού. Δηλαδή δε θα προχωρήσει ούτε η παράκαμψη της Φιλιππιάδας μέχρι τη Γέφυρα Καλογήρου, όπως καταλαβαίνει κανείς και για το θέμα αυτό η παράταξη Ζάψα τονίζει: «Κατά τη συνήθη τακτική του ο Περιφερειάρχης στοχοποιεί τον πρώην Υπουργό Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστο Σπίρτζη ότι δεν ολοκλήρωσε μελετητικά τη σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό και πως δεν ασχολήθηκε με το δρόμο Γιάννενα – Κακαβιά, αλλά ξεχνάει πως η Νέα Δημοκρατία έκλεισε δυο χρόνια στην κυβέρνηση και τα έργα δεν είναι στις προτεραιότητες της! Όπως θέλει να ξεχνάει ποιοι συνέταξαν και υπέβαλαν το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το ΠΕΠ Ηπείρου (κυβέρνηση Σαμαρά και Περιφέρεια Ηπείρου) και δεν συμπεριέλαβαν τότε το συγκεκριμένο έργο. Επίσης, αποκρύπτει ότι ο ανασχεδιασμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος, η τροποποίηση του καταλόγου των έργων και η ανακατανομή των δεσμευμένων πόρων γίνεται μέσω της Επιτροπής Παρακολούθησης, για να αποσείσει τις τεράστιες ευθύνες της δικής του διοίκησης».
Το «Κοινό των Ηπειρωτών» έχει ξεκάθαρη θέση για τις οδικές υποδομές και τους οδικούς άξονες, την οποία έχει διατυπώσει επανειλημμένα: «Υπάρχει ανάγκη συντονισμού και διεκδίκησης για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων ώστε να ελπίζει η Ήπειρος σε ανάκαμψη και σύγκλιση με τις προηγμένες περιφέρειες. Να μη δεχθούμε υποβιβασμό της ποιότητας και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του α/δ Γιάννενα – Κακαβιά, να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή της παράκαμψης Φιλιππιάδας και η ωρίμανση της μελέτης σύνδεσης με την Πρέβεζα. Επίσης, να επισπευσθεί η δρομολόγηση των έργων της παράκτιας ζώνης της Ε.Ο. Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, η σύνδεση της παραλιακής με την Εγνατία, η παράκαμψη Ηγουμενίτσας και να μελετηθεί ενδοπεριφερειακά η διασύνδεση και η αναβάθμιση του επικίνδυνου εθνικού οδικού δικτύου. Ήταν στρατηγικό σφάλμα η επιλογή της Περιφέρειας να αναλάβει την ωρίμανση του έργου της ολοκλήρωσης της Ιόνιας οδού, πράγμα που θα δικαιολογούνταν στην περίπτωση σύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιονία και ακολούθως επέδειξε αδυναμία και ανικανότητα παρέμβασης ώστε να ενταχθούν τα έργα στο Ταμείο Ανάκαμψης. Όλα τα υπόλοιπα έχουν υποθεί και κρίνονται. Το αποτέλεσμα μετράει και δυστυχώς είναι αρνητικό για την Ήπειρο».