Μια φιλόδοξη μελέτη που προωθείται με απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, μέσω του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, βρίσκεται στην αφετηρία με απώτερο στόχο να καταγραφεί ανά δημοτική ενότητα για πρώτη φορά στη χώρα το οδικό δίκτυο εκτός ρυμοτομικών σχεδίων και που δεν είναι χαρακτηρισμένο ως αυτοκινητόδρομος, δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, αστικός ή επαρχιακός. Η μελέτη αφορά και την Ήπειρο με δυο επί μέρους μελέτες να έχουν εγκριθεί για να ανατεθούν και εκπονηθούν με συνολικό προϋπολογισμό κοντά στα 12 εκ. ευρώ. Η καταγραφή θα γίνει βάσει συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών και νομικών κριτηρίων που καθορίζονται από τη σχετική Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2671/Β/31.05.2022). Ο στόχος είναι η επίσημη κύρωση του κοινόχρηστου δημοτικού οδικού δικτύου και η ένταξή του στον ευρύτερο πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας.
Σήμερα υπάρχουν χαρακτηρισμένοι δρόμοι, ως πρωτεύον και δευτερεύον επαρχιακό οδικό δίκτυο, με αρίθμηση μάλιστα για να ξεχωρίζουν, τη συντήρηση του οποίου και την ευθύνη έχουν οι Περιφέρειες, όπως και τις εθνικές οδούς μετά την λειτουργία των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. Υπάρχουν δημοτικοί και δασικοί ή αγροτικοί δρόμοι, άλλοι καταγεγραμμένοι και άλλοι όχι.
Είναι γνωστό, επίσης, ότι η κατάσταση του μεγαλύτερου μέρους αυτών των δρόμων ειδικά στην Ήπειρο με την ορεινότητα, τα εδαφολογικά προβλήματα και τις καιρικές συνθήκες, είναι επιεικώς κακή παρά τα έργα που εκτελούνται και δαπανώνται μεγάλα ποσά για να συντηρηθούν και να είναι προσβάσιμοι. Ακόμη, υπάρχουν και κάποιες διαφωνίες για το ποιοι δρόμοι είναι όντως επαρχιακοί και εξυπηρετούν γενικότερες ανάγκες ή δημοτικοί και άρα αρμόδιοι θα πρέπει να είναι οι δήμοι. Η μελέτη θα συμβάλει στην ολοκληρωμένη χαρτογράφηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της χώρας, επιλύοντας χρόνιες ασαφείς καταστάσεις σχετικά με την ταξινόμηση των δρόμων.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση έχει κόστος με ΦΠΑ 154,82 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 124,85 εκατ. ευρώ) και αφορά το σύνολο της χώρας που έχει χωριστεί σε 22 διαφορετικά τμήματα όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δώσουν προσφορά.
Ο κάθε συμμετέχοντας θα μπορεί να αναλάβει μέχρι 2 τμήματα. Δηλαδή κατ` ουσία μπορεί να έχουμε από 11 μέχρι 22 διαφορετικούς αναδόχους των μελετών αυτών.
Αντικείμενο της μελέτης είναι η καταγραφή του υπάρχοντος οδικού δικτύου, βάσει των κριτηρίων, των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών που καθορίζονται με τη σχετική Υ.Α. ΥΠΕΝ/ΔΠΟΛΣ/53355/1219 (ΦΕΚ 2671/Β/31.05.2022) υπό τον τίτλο «Τεχνικές προδιαγραφές, κριτήρια και προϋποθέσεις για τη σύνταξη των μελετών καταγραφής του υπάρχοντος οδικού δικτύου της χώρας, ανά Δημοτική Ενότητα (ΔΕ) στις περιοχές εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, εκτός των ορίων των οικισμών των νομίμως υφισταμένων προ του έτους 1923 και των οικισμών μέχρι 2000 κατοίκους.» κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 15 του άρθρου 20 του ν.3937/2011, ανά Δημοτική Ενότητα (ΔΕ), στις περιοχές εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, εκτός των ορίων των οικισμών μέχρι 2.000 κατοίκους, και εκτός των ορίων των νομίμως υφισταμένων προ του έτους 1923 οικισμών για το σύνολο της χώρας, με στόχο την ολοκλήρωση του χαρακτηρισμού, την ιεράρχησή του, την κύρωση του κοινόχρηστου δημοτικού οδικού δικτύου και την ένταξή του στο συνολικό πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας.
Δυο από τις μελετών που θα ανατεθούν για την Ήπειρο:
-Η έβδομη παρτίδα κόστους με ΦΠΑ 5,33 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ 4,29 εκατ. ευρώ) και αφορά στην Περιφέρεια Ιωαννίνων με εκτιμώμενη διάρκεια 12 μήνες.
Η όγδοη παρτίδα κόστους με ΦΠΑ 6,48 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ 5,22 εκατ. ευρώ) και αφορά τις Περιφερειακές Ενότητες Θεσπρωτίας και Πρέβεζας με εκτιμώμενη διάρκεια 12 μήνες.