ΑΠΟ ΤΟ ΡΟΛΟΪ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΖΑΜΙ ΤΗΣ ΚΑΛΟΥΤΣΙΑΝΗΣ
Μια αναλυτική συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Ιωαννίνων για το λεγόμενο Σχέδιο ΒΑΑ (Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) της νέας προγραμματικής περιόδου για το Δήμο Ιωαννιτών, θα οδηγήσει σε πολύ χρήσιμα πολιτικά συμπεράσματα σχετικά με την απόδοση των τελευταίων δημοτικών αρχών στην παραγωγή έργων.
Η πρόθεση αυτή υπάρχει και το ΒΑΑ θα απασχολήσει ένα από τα επόμενα δημοτικά συμβούλια, όπως έκανε γνωστό το βράδυ της Πέμπτης, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΒΗΜΑ Τηλεόραση, ο αντιδήμαρχος αναπτυξιακού προγραμματισμού του Δήμου Ιωαννιτών, Θωμάς Γιωτίτσας. Και μόνο το δεδομένο ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή δεν κατάφερε να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων από έργα δρομολογημένα από την προκάτοχή της κατάσταση, με αποτέλεσμα τα έργα αυτά να γίνουν έργα “γέφυρες” στο τρέχον ΕΣΠΑ και να δεσμεύσουν πόρους από το νέο ΒΑΑ, είναι εξαιρετικά επιβαρυντικό για την δημοτική αρχή των Ελισάφ-Παπαγεωργίου, ιδίως μάλιστα όταν ο τελευταίος κατηγορεί τη σημερινή δημοτική αρχή ότι το μόνο που κάνει είναι να συνεχίζει τα “δικά της” έργα – στην ουσία τα έργα που σχεδιάστηκαν και ωρίμασαν επί της πρώτης διοίκησης Μπέγκα (πενταετία 2014-2019)…
Η αλήθεια είναι ότι για τους πολίτες η πατρότητα των έργων δεν έχει καμία σημασία και δικαίως. Από την άλλη όμως, έχει αξία το γεγονός ότι η αβελτηρία των προηγούμενων οδήγησε στη δέσμευση περίπου των 20 εκατ. ευρώ από τα 40 εκατ. που είναι “προίκα” του Δήμου Ιωαννιτών από το τρέχον ΒΑΑ. Αν έργα όπως ο μεγάλος δακτύλιος της πόλης, το κέντρο παιδιού στο πρώην Άσυλο Ανιάτων, ένα μέρος των Οθωμανικών Λουτρών στο Κάστρο και εφαρμογές της “έξυπνης πόλης” είχαν ολοκληρωθεί ή έστω απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των προϋπολογισμών τους επί προηγούμενης δημοτικής αρχής, θα απελευθερώνονταν περισσότεροι πόροι από τα 20 εκατ. ευρώ που έχει σήμερα διαθέσιμα για ΝΕΑ έργα, η δημοτική αρχή Μπέγκα. Έτσι, η τελευταία είναι “καταδικασμένη” να διαθέσει το μισό ΒΑΑ για έργα που δεν ολοκληρώθηκαν όταν έπρεπε…
Τα νέα έργα
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο προγραμματισμού, 10 μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής, σε επίπεδο σχεδιασμού έχουν προχωρήσει πάρα πολλές παρεμβάσεις, ορισμένες εκ των οποίων μεγάλης εμβέλειας που μπορούν να αλλάξουν τη φυσιογνωμία της πόλης σε ορισμένα κεντρικά σημειά της πόλης.
Αναλυτικά:
- η ανάπλαση της γειτονιάς από την αγορά της Αγίας Μαρίνας ως το τζαμί της Καλούτσιανης προχωρά, αφού ο πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών που σχεδιάζει η δημοτική αρχή σύντομα θα εγκριθεί ως προς τους όρους του από τη Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Ιωαννιτών και θα βγει στον αέρα. Η νομοθεσία προβλέπει τέσσερις μήνες να μείνει στον αέρα και 1 με 2 μήνες να διαρκέσει η αξιολόγηση. Με δεδομένο ότι υπάρχουν δεσμευμένοι πόροι στο ΒΑΑ για έργα αυτής της ανάπλασης είναι πολύ πιθανό η τεράστιας σημασίας αυτή παρέμβαση να ξεκινήσει κατά την τρέχουσα θητεία. Η δημοτική αρχή στο διαγωνισμό περιγράφει τους γενικούς άξονες πάνω στους οποίους θέλει να κινηθεί η ανάπλαση. Προβλέπει μεταξύ άλλων, και ένα υπόγειο πάρκινγκ.
- Ακριβώς δίπλα σε αυτό το χώρο, με απόφαση του τελευταίου δημοτικού συμβουλίου για την αλλαγή του ρυμοτομικού σχεδίου στην έκταση που βρίσκεται το Πνευματικό Κέντρο και το υπαίθριο δημοτικό πάρκινγκ, είναι ένας άλλος χώρος που θα αναπλαστεί το επόμενο διάστημα. Με το ξεχώρισμα του Πνευματικού Κέντρου από το πάρκινγκ θα καταστεί δυνατή η αδειοδότηση του δεύτερου για να προχωρήσει μια αισθητική και βιοκλιματική ανάπλαση ευρείας κλίμακας, με πύκνωση της φύτευσης, διατήρηση των ίδιων περίπου θέσεων στάθμευσης και ηλεκτρονικοποίηση της λειτουργίας του πάρκινγκ. Εκτιμάται πως αν ο Δήμος αρχίσει να εκμεταλλεύεται με το σχεδιαζόμενο τρόπο το υπαίθριο πάρκινγκ, 24/7 και με χρέωση ανά ώρα, θα εκτοξεύσει τα έσοδά του από 300.000 σήμερα σε πάνω από 700.000 ευρώ κατ’ έτος!
- Η πλατεία Χατζή, η μεγαλύτερη πλατεία του Δήμου Ιωαννιτών στην περιοχή των Αμπελοκήπων, έχει πλέον ξεκάθαρο ιδιοκτησιακό καθεστώς, και σύντομα να αρχίσει ένα έργο ανάπλασης που είναι ζητούμενο εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες!
Παράλληλα, στο πλαίσιο των 100 κλιματικά ουδέτερων πόλεων, σχεδιάζονται ενεργειακές αναβαθμίσεις σχολικών αυλών, αναπλάσεις σε περιοχές όπως ο Βοτανικός, ψηφιακές δράσεις για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της πόλης, κτλ. Ένα μεγαλόπνοο σχέδιο επίσης, αφορά την αντικατάσταση του στόλου των λεωφορείων του Αστικού ΚΤΕΛ, με ηλεκτρικά οχήματα.
Ο κ. Γιωτίτσας τόνισε πως σύντομα θα αρχίσουν να παρουσιάζονται στο δημοτικό συμβούλιο Ιωαννίνων οι σημαντικότερες από αυτές τις παρεμβάσεις.
Παναγιώτης Μπούρχας














