Μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου και το «ταμείο» του χριστουγεννιάτικου τζίρου, το «βλέμμα» του εμπορικού κόσμου στρέφεται πλέον στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκινούν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου.
Από τις πρώτες κιόλας μέρες του νέου έτους, αρκετές μεγάλες αλυσίδες, μέσω κυρίως των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων, άρχισαν να μπαίνουν στη «μάχη» των προσφορών – σε επιλεγμένα έως τώρα προϊόντα- προκειμένου να κρατήσουν «ζεστό» το ενδιαφέρον των καταναλωτών, κατά την περίοδο που μεσολαβεί μεταξύ του «φινάλε» των εορταστικών αγορών και της «πρεμιέρας» των χειμερινών εκπτώσεων. Ποντάροντας, αφενός στην αυξημένη αγοραστική διάθεση που προηγήθηκε λόγω γιορτών, αφετέρου στο γεγονός, ότι ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών περιμένει τις χαμηλότερες τιμές στα προϊόντα ώστε να προχωρήσει σε αγορές.
Εν μέσω, άλλωστε, των πληθωριστικών πιέσεων των τελευταίων ετών αλλά και της… επίδρασης της κλιματικής αλλαγής, σημαντικές είναι οι αλλαγές που διαπιστώνουν πλέον οι έμποροι στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων.
Από τη μία πλευρά, η αγοραστική κίνηση «ζεσταίνεται» σε όλα τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα (εκπτώσεις, Βlack Friday κτλ). Ωστόσο, λόγω της πίεσης που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, οι αγορές τους είναι πλέον στοχευμένες και συγκεκριμένες, ενώ το γεγονός ότι πλέον οι προσφορές μπορούν να διενεργούνται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, έχει «απαξιώσει», σε έναν βαθμό, τέτοιες περιόδους.
Την ίδια στιγμή, λόγω της αλλαγής των καιρικών συνθηκών και των μεγάλων διακυμάνσεων της θερμοκρασίας, η χειμερινή περίοδος για το λιανεμπόριο, ξεκινά πλέον πολύ αργότερα σε σχέση με το παρελθόν. Έτσι, ο Νοέμβριος – με εξαίρεση τη Black Friday, είναι συνήθως ένας υποτονικός μήνας, με την κινητικότητα στην αγορά των χειμερινών ειδών (χοντρά ρούχα, μπουφάν κτλ.) να ξεκινά, μετά τα μέσα Δεκεμβρίου, με αποκορύφωμα τις γιορτές και αμέσως μετά τις χειμερινές εκπτώσεις.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Ορισμένα, βασικά, δικαιώματα που έχουν οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, υπενθυμίζει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών.
Συγκεκριμένα η ΕΕΚΕ αναφέρει τα εξής:
- Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
- Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
- Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
- Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις:
(α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και
(β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
- Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.
Καλούνται όσοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν προβλήματα, να επικοινωνούν με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.
Α.Θ.