Τη σκοπιμότητα και την αναπτυξιακή σημασία του υπό κατασκευή δρόμου Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας υποστήριξε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλ. Καχριμάνης στη διάρκεια της συνεδρίασης λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής, το μεσημέρι της Δευτέρας. Το έργο Πηγάδια – Γέφυρα Πλάκας αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στο Περιφερειακό Συμβούλιο, μετά από ερώτηση του επικεφαλής της παράταξης «ΦΩΣ» Λάμπρου Γεωργόπουλου, ο οποίος άσκησε δριμεία κριτική χαρακτηρίζοντάς το έργο «υψηλού κόστους, περιορισμένου οφέλους και με σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις».
Θα φτάσει τα 35 εκ. ευρώ…
Ο κ. Γεωργόπουλος υποστήριξε ότι η Περιφέρεια διαθέτει «χρήματα επιλεκτικά» και ότι το συγκεκριμένο έργο είναι «ένα από τα τέσσερα ακριβότερα έργα στην ιστορία της Ηπείρου», κάνοντας αντιπαραβολή με τα έργα της Νιάρχου και Πηγάδια-Τέροβο, αλλά και με το σχέδιο για το Πάρκο Έρευνας και Τεχνολογίας που δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Επισήμανε ότι ένα έργο που είχε δηλωθεί στα 15 εκατ. ευρώ ξεπέρασε ήδη τα 23 εκατ., ενώ, όπως είπε, προστέθηκαν επιπλέον 3,3 εκατ. ευρώ πέραν της έκπτωσης, χωρίς να υπολογίζονται δεκάδες απευθείας αναθέσεις σε γεωλογικές μελέτες, μεταφορά αδρανών, νομικές δαπάνες, παράλληλοι δρόμοι και εργασίες που έχουν ήδη γίνει. Κατά την εκτίμηση του κ. Γεωργόπουλου, το συνολικό κόστος θα μπορούσε να φτάσει και τα 35 εκατ. ευρώ.
Συνεχίζοντας, ο επικεφαλής της παράταξης “ΦΩΣ” χαρακτήρισε το έργο απόδειξη «απουσίας στρατηγικού σχεδιασμού», με «υπέρογκο κόστος, αμφίβολη αντοχή και μεγάλη επικινδυνότητα», τονίζοντας ότι ουσιαστικά πρόκειται για διαπλάτυνση του δρόμου κατά δύο μέτρα και συντόμευση της διαδρομής κατά 3–4 λεπτά. Υποστήριξε επίσης ότι ο διαγωνισμός «επαναπροκηρύχθηκε για ευνοϊκή μεταχείριση εταιρειών» και έθεσε σειρά ερωτημάτων για τη σκοπιμότητα του κόστους, την ελλιπή –όπως είπε– μελέτη, τις αναπροσαρμογές στον προϋπολογισμό, την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την «τρομερή περιβαλλοντική αλλοίωση». Κλείνοντας, είπε ότι «με 30 εκατομμύρια θα μπορούσαν να δημιουργηθούν 300 υπέροχες κατοικίες», αφήνοντας αιχμές για τις προτεραιότητες της Περιφέρειας Ηπείρου.
Ήταν διαχρονικό αίτημα
Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης απάντησε ότι το ποσό που δαπανήθηκε «άξιζε απολύτως», επισημαίνοντας ότι «και οι κάτοικοι των Τζουμέρκων έχουν δικαίωμα στην ασφαλή κυκλοφορία» και ότι η Περιφέρεια είχε υποχρέωση να εξασφαλίσει ισόρροπη ανάπτυξη και βελτίωση των οδικών δικτύων. Ανέφερε ότι ήταν η πρώτη φορά που επιχειρήθηκε μελέτη για σύνδεση της Μπαλντούμας (με την Εγνατία δηλαδή) με τα Τζουμέρκα, αλλά οι ειδικοί υπολόγισαν το κόστος της διαδρομής Μπαλντούμα – Πράμαντα στα 150 εκατ. ευρώ, κάτι που οδήγησε στη λύση σύνδεσης με την Ιόνια Οδό μετά από διαβούλευση.
Ο Περιφερειάρχης σημείωσε ότι η σύνδεση των Τζουμέρκων με την Ιόνια Οδό ήταν «διαχρονικό αίτημα από την εποχή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης» και ότι η τελική μελέτη συζητήθηκε «σε όλα τα αρμόδια όργανα με πλήρη διαφάνεια και τηρώντας τη νομοθεσία». Διευκρίνισε ότι το έργο αφορά τη βελτίωση της δεύτερης επαρχιακής οδού από τα Πηγάδια έως τα Πράμαντα και στο υποτμήμα Πηγάδια- Γέφυρα Πλάκας και ότι τα αδρανή υλικά εναποτίθενται σε αδειοδοτημένους χώρους για επαναχρησιμοποίηση σε άλλα έργα.
Απρόβλεπτες δυσκολίες
Αναφερόμενος στις αναπροσαρμογές του προϋπολογισμού, τόνισε ότι δεν ήταν «ούτε πρωτοφανείς ούτε περίεργες», καθώς υπήρχαν δυσκολίες που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν στην αρχική μελέτη.
Για το σημερινό πιο δύσκολο κομμάτι του έργου,που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί στην αρχική μελέτη, στη θέση «Ορσίδες», κατά τη διάρκεια των εκσκαφών προέκυψαν απρόβλεπτοι παράγοντες, όπως κλίση, στρωματογραφία πετρωμάτων, εγκλωβισμένα νερά, για την αντιμετώπιση των οποίων απαιτείται η παροχή εξειδικευμένων επιστημονικών συμβουλευτικών υπηρεσιών. Σημείωσε ότι η Περιφέρεια δεν διέθετε το κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό και γι’ αυτό ζήτησε την υποστήριξη του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, με τον καθηγητή Αβραάμ Ζεληλίδη να προτείνει λύσεις εφαρμογής. Η προοπτική ολοκλήρωσης του έργου τοποθετήθηκε στο τέλος του 2026.
Οι έλεγχοι των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος
Ο κ. Καχριμάνης πρόσθεσε ότι έγιναν δύο έλεγχοι από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, χωρίς να διαπιστωθεί διαφυγή υλικών σε πρανές και προς το ποτάμι. Ο πρώτος έγινε στις 23 και 24 Ιουλίου του 2025 από την οποία προέκυψαν κατά δήλωση των ελεγκτών τα εξής:
-Η διαπλάτυνση πραγματοποιείται με μηχανικά μέσα σφυριά ή εκρηκτικά. Όπου απαιτείται στα σημεία των εργασιών δημιουργείται ανάχωμα ανάσχεσης κατά μήκος του δρόμου για την αποτροπή πτώσης υλικών στο κατάντη πρανές και κατ’ επέκταση στον ποταμό Άραχθο. Κατά την αυτοψία πραγματοποιούνταν εργασίες διαπλάτυνσης με χρήση σφύρας καθώς και φόρτωση υλικών εκσκαφής. Δεν διαπιστώθηκε διαφυγή υλικών στο πρανές και υπήρχε ανάχωμα ανάσχεσης καλύπτοντας την έκταση των εργασιών. Επίσης στο σημείο των εργασιών έχει διαμορφωθεί πατάρι στο ανάντη πρανές όπου θα πραγματοποιηθούν ελεγχόμενες εκρήξεις και στη συνέχεια τα υλικά θα απομακρυνθούν. Σε τμήμα που έχει πραγματοποιηθεί η διαπλάτυνση και υπάρχει σάρα στο κατάντη πρανές έχουν τοποθετηθεί οπλισμένα επιχώματα ανά 50 cm για σταθεροποίηση του πρανούς το οποίο καλύφθηκε με φυτική γη προκειμένου να βλαστήσει και να εναρμονιστεί με το φυσικό περιβάλλον προσφέροντας επιπλέον σταθεροποίηση.
Σε νεότερη αυτοψία που πραγματοποίησαν οι ίδιοι οι ελεγκτές στις 19 Αυγούστου αναφέρουν ότι:
-Από το μόνο σημείο πρόσβασης που είναι η Γέφυρα Πλάκας διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχουν υλικά εκσκαφών λόγω κατολισθήσεων από το έργο εντός της κοίτης. Το πλάτος της διατομής δεν έχει υποστεί αλλοιώσεις και υπάρχει παροχή. Διαπιστώθηκε η παρουσία φερτών υλικών πέτρες εντός της κοίτης που αποτελούν μέρος της φυσικής μεταφοράς των φερτών υλικών από την παροχή του ποταμού».
Η χρηματοδότηση μέχρι τώρα
Για τη χρηματοδότηση, ο κ. Καχριμάνης είπε ότι 9 εκατ. ευρώ προέρχονταν από το Ταμείο Ανάκαμψης, 6,3 εκατ. ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών, ενώ τα υπόλοιπα έως τα 23 εκατ. ευρώ καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. «Ουδέποτε είπαμε ότι το έργο θα γίνει με 15 εκατομμύρια», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι το 2022 μιλούσαν «χωρίς μελέτη στα χέρια». Κλείνοντας, χαρακτήρισε τη σύνδεση «έργο ζωής» και όχι «φαραωνικό έργο βιτρίνας», τονίζοντας ότι οι αντιδράσεις είναι «πρόσκαιρες και από ελάχιστα άτομα» και ότι όταν ολοκληρωθεί «θα το χαρούν ακόμη και όσοι σήμερα μεμψιμοιρούν».
Οι επικεφαλής των άλλων παρατάξεων της αντιπολίτευσης στάθηκαν στην τεράστια περιβαλλοντική όχληση που προξενεί το έργο, χωρίς να υποστηριχθεί πάντως ότι το έργο δεν θα έπρεπε να προχωρήσει.














