Ενδιαφέρουσες προτάσεις και παρατηρήσεις του επί του Α΄ Σταδίου της Μελέτης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Ιωαννιτών καταθέτει αναλυτικά το Τμήμα Ηπείρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος προς το Κεντρικό ΤΕΕ, κοινοποιώντας τες στους μελετητές και στο Δήμο, επισημαίνοντας ότι ο σύγχρονος πολεοδομικός σχεδιασμός είναι «μονόδρομος για την ισόρροπη ανάπτυξη της περιοχής».
Ταυτόχρονα υπενθυμίζει ότι οι βασικοί σχεδιασμοί της πόλης έχουν σταματήσει από τη δεκαετία του 1980 και δηλώνει ότι στηρίζει, και θα συμμετέχει και στα επόμενα στάδια ενεργά, την ολοκλήρωση του ΤΠΣ, το οποίο θεωρεί κρίσιμο εργαλείο για τη βιώσιμη ανασυγκρότηση των Ιωαννίνων. Η τοποθέτηση του ΤΕΕ μέσω του προέδρου του Γιάννη Τσίγκρου, γίνεται στη βάση των δυο σεναρίων, του Β΄ της ήπιας παρέμβασης που προκρίνεται από το Δήμο συνδυαστικά με το Γ΄ δυναμικής παρέμβασης, με την επισήμανση ότι οποιαδήποτε παρέμβαση (πχ επεκτάσεις οικισμών) σε περιοχές που προστατεύονται από το καθεστώς Natura, επιτρέπεται μόνο, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, μετά από πλήρη τεκμηρίωση περιβαλλοντικής, κοινωνικής και χωροταξικής σκοπιμότητας. Είναι άλλωστε και το ”κλειδί” για να προχωρήσει η μελέτη, δηλαδή να προηγηθούν όπως ήδη ζήτησε ο Δήμος από το ΥΠΕΝ, νομοθετικές ρυθμίσεις για λελογισμένες επεκτάσεις που αφορούν το Γ΄ σενάριο και δεν μπορούν να γίνουν με το Β΄που προκρίνεται, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος όταν ολοκληρωθεί η μελέτη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η σταθερή άποψη του ΤΕΕ για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Βελισσαρίου μόνο για πράσινο και δίκτυο μονοπατιών και ποδηλατοδρόμων, ενώ συμφωνεί με τη μετεγκατάσταση του ΚΤΕΛ, προτείνει τραμ, πεζοδρομήσεις και ποδηλατοδρόμους και συμφωνεί με την μεταφορά του εθνικού σταδίου και κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ και χώρο πρασίνου-άθλησης. Για τις χρήσεις γης και ειδικότερα για τις συγκεντρώσεις βιομηχανικών μονάδων όπως στην Πεδινή και στον Κατσικά, ζητά προτείνει οργανωμένους χώρους υποδοχής και με κριτήρια.
Αναλυτικά οι προτάσεις και παρατηρήσεις
-Κρίνουμε θετικό το ότι ακολουθούνται οι στρατηγικές κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου στη διάταξη των χρήσεων γης, στις οποίες συμφωνούσε ο φορέας μας. Οι βασικές δραστηριότητες, όπως παρουσιάζονται και στα δύο σενάρια, είναι σε σωστή βάση. Κάθε επιμέρους δραστηριότητα θα εξεταστεί αναλυτικότερα σε επόμενη φάση.
-Εκτιμούμε, ότι σε περιοχές οι οποίες δύναται να επεκταθούν όπως για παράδειγμα Μάρμαρα, Σταυράκι, Νεοχωρόπουλο, Μπάφρα και άλλες, να διατηρηθεί η ζώνη οικιστικής υποδοχής όπως αποτυπώνεται και στα δύο σενάρια, έτσι ώστε οι οικισμοί αυτοί να διαφυλαχτούν από χρήσεις μη συμβατές με την οικιστική, ασχέτως αν άμεσα δε μπορούν να πολεοδομηθούν.
-Επιθυμούμε οι διάφορες άλλες χρήσεις να είναι πιο ξεκάθαρες όπως αυτές αποτυπώνονται καλύτερα στο δυναμικό σενάριο ήτοι: να χωροθετηθούν οι παραγωγικές δραστηριότητες σε οργανωμένους χωρικούς υποδοχείς ο εντοπισμός των οποίων, οφείλει να λάβει υπόψη την ατμοσφαιρική/ περιβαλλοντική/ μεταφορική ρύπανση, τις συνέπειες από πιθανά φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής και να σεβαστεί την υπάρχουσα οικιστική κατάσταση.
-Θεωρούμε κρίσιμη και καθοριστική τη διαχείριση του λιμναίου οικοσυστήματος. Ως εκ’ τούτου η οικολογικά ευαίσθητη, αλλά δυστυχώς προβληματική περί της Παμβώτιδος ζώνη, λόγω του τρόπου ανάπτυξης που έχει επισυμβεί, δημιουργεί την ανάγκη διάσχισής της με ποδηλατοδρόμους και ήπια μέσα μαζικής μεταφοράς. Ως προς τις χρήσεις που θα χωροθετηθούν θα πρέπει να αναζητηθεί η απόλυτη συμβατότητα τους με το οικοσύστημα όπως ήπια τουριστική ανάπτυξη και πρωτότυπες μη ρυπογόνες καλλιέργειες. Καλό είναι να χωροθετηθεί το υδατοδρόμιο αλλά και το παλιό λιμανάκι των Λογγάδων, ως μια υδάτινη σύνδεση του Ν.Α τμήματος του Δήμου με το κέντρο, που ίσως διευκολύνει και τμήμα των μετακινήσεων, αλλά πρωτίστως και σε συνδυασμό με τις ΕΠΜ, και το ΠΔ για την Παμβώτιδα που ελπίζουμε σύντομα να προκύψει αγωνιούμε να ξεκινήσουν με σαφές και πλήρες χρονοδιάγραμμα οι μελέτες και τα τεχνικά έργα εξυγίανσης της Παμβώτιδος.
-Επικροτούμε το ότι λαμβάνονται υπόψη οι στρατηγικές κατευθύνσεις του ΣΒΑΚ εις ότι αφορά το μεταφορικό έργο στην πόλη των Ιωαννίνων και θα θέλαμε να δούμε, ένα συνολικό και ρηξικέλευθο πρόγραμμα πεζοδρομήσεων σε σχέση με τη μορφή της πόλης, παράλληλα με ένα ευρύτατο δίκτυο μικρών και πράσινων ΜΜΕ, μέτρα που θα στοχεύουν μέσω της μείωση της κίνησης με ΙΧ, στη λειτουργική αναβάθμιση του αστικού ιστού.
-Συνιστούμε ιδιαίτερη προσοχή, σε τυχόν επανακαθορισμό των Συντελεστών Δόμησης και των χρήσεων γης μέσα στο κέντρο της πόλης.
-Συμφωνούμε με την πρόταση της μεταφοράς του γηπέδου των Ιωαννίνων και τη δημιουργία χώρου πρασίνου και αθλητικών εκδηλώσεων με παράλληλη χρήση τη δημιουργία υπόγειου Σταθμού Αυτοκινήτων για χρήση μόνον των κατοίκων της περιοχής. Όλες οι παραπάνω προτάσεις μπορούν να εμπλουτιστούν με τις προτάσεις που θα προκύψουν από την Ευρωπαϊκή Αποστολή της ένταξης της πόλης των Ιωαννίνων στις 100 Ουδέτερες και έξυπνες πόλεις.
-Για το Στρατόπεδο του Βελισσαρίου προτείνεται να παραχωρηθεί ολόκληρη η έκταση και μόνο για πράσινο, δίκτυο μονοπατιών και ποδηλατοδρόμων, αστικό δάσος, φυτεμένοι χώροι σκίασης, υπαίθριες πολιτιστικές/εκπαιδευτικές στάσεις, μικρά υδατικά στοιχεία για βελτίωση μικροκλίματος καθώς και οργανική σύνδεση με το πάρκο Πυρσινέλλα. Στη συνέχεια θα πρέπει να μελετηθούν, συνδέσεις του με πεζοδρόμους και ποδηλατοδρόμους, τόσο με το κέντρο της πόλης, όσο και με το παραλίμνιο μέτωπο.
-Δεν έχουν προταθεί αρκετοί αθλητικοί τόποι, απαραίτητοι για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών και ζητάμε την εξεύρεση χώρων για περισσότερους του ενός
-Στην περιοχή Μάτσικα να ισχύσουν οι διατάξεις που προβλέπονται από τη ΖΟΕ. Επίσης θεωρούμε ότι πρέπει να φιλοξενήσει έναν νέο αθλητικό πυρήνα σε συνέχεια των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων της περιοχής της Λιμνοπούλας.
-Προτρέπουμε σε ιδιαίτερη μέριμνα εξεύρεσης χώρων για Κοινωνικές υποδομές, όπως Γηροκομεία, Δημοτικό Θέατρο, δημόσιοι χώροι υγιεινής, δημόσιες βρύσες, λαϊκές αγορές, δημόσιες βιβλιοθήκες, ορεινές κατασκηνώσεις, υπαίθριοι κινηματογράφοι.
-Συμφωνούμε ότι σε ότι αφορά στα ΜΜΜ, πρέπει να μελετηθούν οι χώροι που θα μπορούν να μετεγκατασταθούν, καθώς και οι διαδρομές του Τραμ, ενός μέσου που κάποτε κρίθηκε ως μη λειτουργικό, αλλά με τις σημερινές συνθήκες είναι αναγκαίο να επανεξεταστεί η λειτουργία του. Προτείνουμε τη διασύνδεση όλων των Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου με το κέντρο αλλά και μεταξύ τους με μέσα μαζικής μεταφοράς.
-Προτείνουμε να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση, στην ανάπτυξη ενιαίου δικτύου ποδηλατοδρόμων, το οποίο να είναι διευρυμένο και ασφαλές τόσο στο αστικό τμήμα όσο και στο περιαστικό τμήμα της πόλης και να ενώνει κατ΄ ελάχιστο πλατείες, χώρους πρασίνου και αθλητικούς πυρήνες καθώς και περιφερειακούς χώρους στάθμευσης.