ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΘΕΜΕΛΗΣ
Σημαντικά αυξημένη είναι η αγορά ακινήτων στα Γιάννενα ήδη από πέρσι, ενώ μετά την ανακοίνωση των νέων αντικειμενικών αξιών των ακινήτων οι μεταβιβάσεις ακινήτων αρχίζουν να αυξάνονται με ακόμα πιο γοργούς ρυθμούς.
Σύμφωνα με στοιχεία από τη ΔΟΥ Ιωαννίνων, το πρώτο 5μηνο του 2019 έγιναν 720 δηλώσεις πώλησης, το ίδιο διάστημα του 2020 έγιναν 650 δηλώσεις, ενώ για το 2021, μέχρι σήμερα έχουν ξεπεράσει τις 1.000.
Τα εμπόδια
Σοβαρό εμπόδιο όμως στην ολοκλήρωση της γραφειοκρατικής αυτής διαδικασίας μπαίνει ο Δήμος Ιωαννιτών καθώς σημαντική καθυστέρηση υπάρχει στην Οικονομική Υπηρεσία του, όπου εκδίδεται η βεβαίωση Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ).
Ο δήμος λοιπών πρωτοπορεί στην καθυστέρηση, με τη δημοτική αρχή να αιτιολογεί αυτή την κατάσταση στην έλλειψη προσωπικού.
Είναι ενδεικτικό πως για την έκδοση του ΤΑΠ οι πολίτες μπορεί να περιμένουν μέχρι 2 μήνες, διάστημα πολύ μεγάλο για την ολοκλήρωση μιας αγοραπωλησίας ή μιας μεταβίβασης.
Το πρόβλημα είναι γνωστό και έχει συζητηθεί και στο δημοτικό συμβούλιο από το περασμένο καλοκαίρι, ωστόσο λύση δεν έχει δοθεί μέχρι στιγμής.
Το ανησυχητικό είναι πως η αύξηση των μεταβιβάσεων ακινήτων που έρχεται και λόγω των νέων αντικειμενικών αξιών, θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την ήδη δύσκολη κατάσταση.
Δε δίνεται λύση
Οι καθυστερήσεις αυτές δημιουργούν ένταση στην υπηρεσία, όπου προσφεύγουν οι πολίτες για να δουν πού βρίσκεται η υπόθεσή τους, αλλά και στα συμβολαιογραφικά γραφεία.
Οι διαμαρτυρίες των πολιτών εδώ κι έναν χρόνο δεν έχουν βρει ανταπόκριση από τη δημοτική αρχή η οποία σηκώνει τα χέρια ψηλά δείχνοντας την υποστελέχωση των υπηρεσιών της ως τη μόνη αιτία.
Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η σημερινή δημοτική αρχή ήταν αυτή που εκλέχτηκε, έχοντας στον προγραμματικό της λόγο ως μια βασική προτεραιότητα την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του δήμου. Ωστόσο, δυο χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων της δεν έχει κάνει τίποτα βάσει σχεδιασμού, παρά μόνο ορισμένες σκόρπιες μετακινήσεις υπαλλήλων. Με τον ίδιο τρόπο έχει προσπαθήσει να αντιμετωπίσει και το πρόβλημα με την έκδοση των ΤΑΠ, αφού κατά καιρούς υπάλληλοι άλλων υπηρεσιών καλούνται να βοηθήσουν τους συναδέλφους τους, κάτι που όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μόνιμη λύση. Άλλωστε τα αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους.
Ψηφιακές αιτήσεις
Από τις αρχές του έτους και μέσω της πλατφόρμας e-services, οι Γιαννιώτες μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά τα αιτήματά τους και να παραλαμβάνουν βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ και τα της καταβολής τέλους επί ακαθαρίστων εσόδων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Η είσοδος στην πλατφόρμα ψηφιακών υπηρεσιών και ταυτόχρονα η ταυτοποίηση των πολιτών που αιτούνται και παραλαμβάνουν, γίνεται με τη συνεργασία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Απαραίτητοι είναι οι κωδικοί που διαθέτει κάθε πολίτης στο taxisnet.
Οι κωδικοί αυτοί χρησιμοποιούνται για την εισαγωγή στο σύστημα, χωρίς να χρειάζεται οποιαδήποτε επιπλέον εγγραφή του χρήστη ή ενεργοποίηση οποιουδήποτε λογαριασμού.
Η νέα αυτή υπηρεσία σίγουρα διευκολύνει τους πολίτες, μόνο όμως ως προς την κατάθεση των αιτημάτων τους αφού η διεκπεραίωσή τους συνεχίζει με ρυθμούς… χελώνας.
Οι συμβολαιογράφοι
Οι συμβολαιογράφοι των Ιωαννίνων από τη μεριά τους, που έχουν άμεση εμπλοκή με το θέμα, έχουν ενημερώσει τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη, με στόχο να δημιουργηθεί μια ενιαία πλατφόρμα για όλη την Ελλάδα αναφορικά με την έκδοση του ΤΑΠ, ώστε να μην υπάρχουν «διαφορετικές ταχύτητες» από δήμο σε δήμο.
Ακόμη ένα σημείο που δημιουργεί καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των συμβολαιογραφικών πράξεων, είναι το Κτηματολόγιο, οδηγώντας σε «μπλοκάρισμα» στεγαστικών δανείων από τις τράπεζες.
Αντίθετα, έχει ομαλοποιηθεί η κατάσταση στο Υποθηκοφυλακείο Ιωαννίνων, που λειτουργεί με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς πλέον.