• Προφίλ
  • Επικοινωνία
NEOI AΓΩΝΕΣ  ΗΠΕΙΡΟΥ
Click4web - Κατασκευή ιστοσελίδων Ιωάννινα
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία
  • Ήπειρος
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία
  • Ήπειρος
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
No Result
View All Result
NEOI AΓΩΝΕΣ  ΗΠΕΙΡΟΥ
No Result
View All Result
Home Οικονομία

Παίρνουν σειρά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια

από neoiagones
26 Απριλίου 2021
σε Οικονομία
Παίρνουν σειρά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια
Share on FacebookShare on Twitter

Βγαίνει από το συρτάρι ο φάκελος των 23 αεροδρομίων της χώρας με σκοπό την αξιολόγηση και την εμπορική τους αξιοποίηση.
Σκοπός του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης είναι να επικαιροποιήσει τα δεδομένα και να καταλήξει σε ένα τελικό πλάνο.
Σε αυτή την κατεύθυνση το θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων θα βρεθεί στα θέματα που θα συζητηθούν άμεσα στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι εξετάζεται πλέον σοβαρά η αξιοποίηση σε πρώτη φάση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, σταθμίζοντας φυσικά τα δεδομένα και τις συνθήκες της αγοράς. Στο μεταξύ, θα τρέξουν παράλληλα οι διαδικασίες και για τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια για τα οποία είχε ανατεθεί και στο παρελθόν μελέτη από το ΤΑΙΠΕΔ και υπάρχουν κάποια προκαταρκτικά στοιχεία αξιολόγησης.
Από την επεξεργασία των στοιχείων που έχει γίνει στο παρελθόν, τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια είχαν κατηγοριοποιηθεί σε τρία clusters. Στο πρώτο ήταν εκείνα με υψηλή επιβατική κίνηση, άνω των 100.000 επιβατών ετησίως (Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Αραξος, Κάρπαθος), στο δεύτερο τα μεσαίας επιβατικής κίνησης, από 30.000 έως 100.000 επιβάτες ετησίως (Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα), και στο τρίτο τα χαμηλής κίνησης, κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως (Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη).
Για τα περιφερειακά αεροδρόμια λέγεται ότι έχουν γίνει προκαταρκτικές συζητήσεις προ πανδημίας και με τη Fraport. Οπως όμως εξηγούν συνομιλητές μας, προϋπόθεση ήταν να δοθεί ένας διαφορετικός χαρακτήρας παραχώρησης, καθώς τα χαρακτηριστικά των αεροδρομίων αυτών δεν επιτρέπουν ανάλογη διαδικασία ιδιωτικοποίησης με αυτή που είχε ακολουθηθεί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Με τις παρούσες συνθήκες της πανδημίας και τις τεράστιες απώλειες εσόδων που καταγράφει διεθνώς, όμως, δεν είναι βέβαιο ότι η Fraport θα έμπαινε στον χορό των υποψηφίων, τουλάχιστον όχι άμεσα, παρότι δεν έχει κρύψει ότι είχε συμβουλέψει την κυβέρνηση σχετικά με τον ενδεδειγμένο τρόπο λειτουργίας αυτών των αεροδρομίων.
Ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει στην κυβέρνηση κατά το παρελθόν και η ινδική GMR, η οποία έχει αναλάβει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την κατασκευή και τη λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι.
Μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, πάνω στα οποία εκτιμάται ότι θα δουλέψει η ΕΕΣΥΠ για να προχωρήσει στα επόμενα βήματα προσλαμβάνοντας συμβούλους.
Η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης κατά τα πρότυπα των συμβάσεων παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου δεν θεωρείται πιθανή. Στις συμβάσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη ισχυρά οικονομικά και άλλα χαρακτηριστικά των υπό παραχώρηση αεροδρομίων, προβλέπεται είτε η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών παραχώρησης (55% στην περίπτωση του ΔΑΑ, 46% στην περίπτωση του αεροδρομίου Ηρακλείου), είτε η καταβολή σημαντικού ύψους εφάπαξ αρχικού οικονομικού ανταλλάγματος, όπως έγινε με τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Στην περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, τα λειτουργικά και οικονομικά χαρακτηριστικά (μικρός αριθμός επιβατών και αντίστοιχα έσοδα από αεροπορικές και εμπορικές δραστηριότητες), σε συνδυασμό με το ύψος των αναγκαίων επενδύσεων εκσυγχρονισμού και επέκτασης των υποδομών, ενδεχομένως δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την καταβολή υψηλού ανταλλάγματος από τον παραχωρησιούχο, όπως στις περιπτώσεις των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης.
Ένας άλλος τρόπος που έχει μελετηθεί είναι ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης σε μια μορφή παρεμφερή με τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, στην περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, και ειδικότερα σε περιπτώσεις αεροδρομίων με χαμηλή επιβατική κίνηση και οικονομικά μεγέθη, θα μπορούσε να αιτιολογηθεί μια μορφή ΣΔΙΤ που, όμως, πέραν των τυχόν εσόδων από τη λειτουργία των αεροδρομίων, ενδεχομένως θα προβλέπει και ενίσχυση των εσόδων του παραχωρησιούχου με καταβολή αμοιβών διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο, συνδεόμενη με την επίτευξη κριτηρίων απόδοσης, ή επιδότηση συνδεδεμένη με τον αριθμό των επιβατών.
Η σύμβαση διαχείρισης (management contract) αποτελεί την πλέον απλή μορφή παραχώρησης στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων έναντι αμοιβής που συνήθως είναι ένα σταθερό ποσό (retainer fee) και ένα ποσό συνδεόμενο με ρήτρες απόδοσης – αποδοτικότητας.
Στις περιπτώσεις συμβάσεων διαχείρισης, ο διαχειριστής δεν αναλαμβάνει κανέναν κίνδυνο ζήτησης ή αγοράς, ούτε και την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων (capex), κάτι όμως που θεωρείται αναγκαίο σε πολλά από τα προτεινόμενα προς εμπορική αξιοποίηση αεροδρόμια.

Προηγούμενο άρθρο

Να ανοίξουν τα πανεπιστήμια ζητά η Σύγκλητος

Επόμενο άρθρο

Επιστρέφουν οι ΚΟΜΥ σε Πανεπιστημιακό και «Χατζηκώστα»

Επόμενο άρθρο

Επιστρέφουν οι ΚΟΜΥ σε Πανεπιστημιακό και «Χατζηκώστα»

Πρόσφατα νέα

Εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης στο 8ο Λύκειο

Εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης στο 8ο Λύκειο

22 Οκτωβρίου 2025
Ψυχολογική τόνωση από τη νίκη και σκληρή δουλειά για ανάλογη συνέχεια

Ψυχολογική τόνωση από τη νίκη και σκληρή δουλειά για ανάλογη συνέχεια

22 Οκτωβρίου 2025
Το Έπος του 1940 “ζωντανεύει” στο Πωγώνι

Το Έπος του 1940 “ζωντανεύει” στο Πωγώνι

22 Οκτωβρίου 2025
ΣΟΛΟΙΚΙΣΜΟΣ: Ένα πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης στον Ελαφότοπο 

ΣΟΛΟΙΚΙΣΜΟΣ: Ένα πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης στον Ελαφότοπο 

22 Οκτωβρίου 2025
Βελτίωση υποδομών και της καθημερινότητας στις  Δ.Ε. Ανατολής και Παμβώτιδας

Βελτίωση υποδομών και της καθημερινότητας στις  Δ.Ε. Ανατολής και Παμβώτιδας

22 Οκτωβρίου 2025
syriza

ΣΥΡΙΖΑ κατά Μ. Κεφάλα και Γ. Αμυρά

22 Οκτωβρίου 2025

Δημοφιλή

perifereia_ipirou-750x375

Καλύφθηκαν οι  θέσεις σε 2,5 ώρες…

17 Οκτωβρίου 2025
Ξεκίνημα μεταγραφικών ανακοινώσεων με Κόντε και Φλόρες

Ο αντικαταστάτης του Κόντε στην ενδεκάδαμοναδικός «πονοκέφαλος» του Κούστα

26 Σεπτεμβρίου 2025
Ο Θέμης Πατρινός τελευταία μεταγραφή στον ΠΑΣ, αμφίβολος για Ν. Βόλου ο Δόσης – Μπαίνει ο Παυλίδης

Ο Θέμης Πατρινός τελευταία μεταγραφή στον ΠΑΣ, αμφίβολος για Ν. Βόλου ο Δόσης – Μπαίνει ο Παυλίδης

1 Οκτωβρίου 2025
Κατόπιν… εορτής έδειξε καλό πρόσωπο

Κατόπιν… εορτής έδειξε καλό πρόσωπο

7 Οκτωβρίου 2025
Αρνητική εμφάνιση και κολλημένος στον… βυθό της βαθμολογίας ο ΠΑΣ, οφείλει να συνεχίσει να παλεύει όμως…

Αρνητική εμφάνιση και κολλημένος στον… βυθό της βαθμολογίας ο ΠΑΣ, οφείλει να συνεχίσει να παλεύει όμως…

30 Σεπτεμβρίου 2025
Βελτίωσε την εικόνα του, όχι το αποτέλεσμα

Βελτίωσε την εικόνα του, όχι το αποτέλεσμα

23 Σεπτεμβρίου 2025
NEOI AΓΩΝΕΣ  ΗΠΕΙΡΟΥ

Οι «Νέοι Αγώνες Ηπείρου» εκδίδονται εδώ και 28 συναπτά έτη συμβάλλοντας στην ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας με πλούσια αρθρογραφία, ρεπορτάζ και σχόλια.

Διεύθυνση: Ζυγομάλλη 6 Ιωάννινα
Τηλ: 2651027627, 2651077466
Email: info@neoiagones.gr

Follow Us

Κατηγορίες

  • Αθλητισμός
  • Διάφορα
  • Επικαιρότητα
  • Ήπειρος
  • Οικονομία
  • Πολιτική
  • Πολιτισμός

Πρόσφατα Νέα

Εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης στο 8ο Λύκειο

Εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης στο 8ο Λύκειο

22 Οκτωβρίου 2025
Ψυχολογική τόνωση από τη νίκη και σκληρή δουλειά για ανάλογη συνέχεια

Ψυχολογική τόνωση από τη νίκη και σκληρή δουλειά για ανάλογη συνέχεια

22 Οκτωβρίου 2025
Πολιτική Απορρήτου

© 2020 ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ - All Rights Reserved. Κατασκευή Ιστοσελίδας Click4Web

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία
  • Ήπειρος
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Προφίλ

© 2020 ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ - All Rights Reserved. Κατασκευή Ιστοσελίδας Click4Web

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Accessibility by WAH
  • Νέοι Αγώνες Ηπείρου
  • Όροι χρήσης – πολιτική απορρήτου
  • Προφίλ
  • Πρώτα οι μελέτες, μετά οι αποφάσεις