To πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Ηπείρου για το 2025 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το περιφερειακό συμβούλιο Ηπείρου στη συνεδρίαση της Τρίτης, εν μέσω αρκετής κριτικής από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης που έθεσαν μια σειρά από ζητήματα.
Την υπηρεσιακή εισήγηση έκανε η διευθύντρια της αρμόδιας διεύθυνσης Ιουλία Μαρκούλα που αναφέρθηκε στα στοιχεία πρόσφατης έρευνας του ΙΝΣΕΤΕ συγκρίνοντας στοιχεία πανελλαδικά και της Ηπείρου αντίστοιχα. Μεταξύ των άλλων η κ. Μαρκούλα ανέφερε πως το 2022-2023 στην Ήπειρο είχαμε αύξηση στην επισκεψιμότητα στα καταλύματα 19% όταν το αντίστοιχο για την Ελλάδα ήταν 10%.
Κατά τα έτη 2019-2023, η Ήπειρος δέχτηκε επισκέπτες από Αλβανία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία, ενώ από τις λοιπές χώρες το ποσοστό των επισκεπτών ανήλθε στο 75% άρα, όπως είπε δεν έχουμε εστιασμένο κοινό επισκεπτών.
Κατά τα έτη 2019-2023 οι εισπράξεις από τον τουρισμό παρουσίασαν αύξηση 12% στην Ελλάδα και 26% στην Ήπειρο ενώ για τα έτη 2022-2023 οι αυξήσεις ήταν αντίστοιχα 14% και 27%.
Το 2023 τα έσοδα της Ηπείρου από τον τουρισμό ανήλθαν στο 2% των συνολικών εσόδων της χώρας και η Ήπειρος είναι η 7η θέση μεταξύ των 13 Περιφερειών.
Όσον αφορά τις συμμετοχές σε εκθέσεις που προγραμματίζονται για την επόμενη χρονιά, το 2025, πρώτη θα είναι η συμμετοχή στο Βερολίνο, θα ακολουθήσει η έκθεση της Κύπρου και ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει από εκθέτες και επαγγελματίες θα κριθεί η συμμετοχή και στις άλλες εκθέσεις.
Κριτική και προτάσεις
Η παράταξη “Ήπειρος Όλον Τόπος να Ζεις” έκανε δια του επικεφαλής της Στέφανου Ζούμπα, την πιο τεκμηριωμένη τοποθέτηση για το θέμα κατά τη συζήτησή του.
Ο κ. Ζούμπας υποστήριξε πως η τουριστική στρατηγική της Περιφέρειας Ηπείρου πάσχει από έλλειψη συντονισμού, στρατηγικού σχεδιασμού και αποτίμησης αποτελεσμάτων. Δεν υπάρχει ενιαία στρατηγική μελέτη, οι δήμοι προχωρούν σε αποσπασματικές δράσεις, και η Περιφέρεια στερείται εξειδικευμένου προσωπικού για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής τουριστικής ανάπτυξης. “Kαι στο τέλος, για τα μάτια του κόσμου έρχεστε να ζητήσετε τις απόψεις μας, μόνο για να καταγραφούν και εκτελείτε το σχέδιο σας, με άγνωστο Χ τουλάχιστον για το 2025 τον συντάκτη του σχεδίου και μάλιστα ένα σχέδιο με άγνωστο προϋπολογισμό. Επιπλέον, η καθυστερημένη συζήτηση για το 2025 καταδεικνύει την απουσία έγκαιρου προγραμματισμού. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος προϋπολογισμός (ράβετε και κόβετε σύμφωνα με αυτά που αποφασίζετε σε ένα γραφείο κάποιοι άνθρωποι, σίγουρα όχι ειδικοί) για το 2025 δημιουργεί αβεβαιότητα και δυσχεραίνει τον σχεδιασμό οποιασδήποτε δράσης” τόνισε χαρακτηριστικά.
Η πρόταση του κ. Ζούμπα περιλάμβανε την προτροπή για το 2026, έγκαιρα και όλοι μαζί, για μια διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, το οποίο θα
περιλαμβάνει:
- Δημιουργία Γραφείου Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής στην Περιφέρεια Ηπείρου, με εξειδικευμένο προσωπικό που θα σχεδιάζει και θα συντονίζει τις δράσεις σε επίπεδο Περιφέρειας και Δήμων
- Ενιαίο Στρατηγικό Σχεδιασμό από Φορέα, με σαφείς στόχους, που θα λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε νομού: Θεσπρωτία: Θαλάσσιος τουρισμός, λιμάνια, σύνδεση με Ιόνια νησιά.
Ιωάννινα: Πολιτιστικός τουρισμός, λίμνη, συνέδρια. Άρτα: Θρησκευτικός και ιστορικός τουρισμός. Πρέβεζα: Καλοκαιρινός τουρισμός, γαστρονομία, παράκτιες δραστηριότητες. Προώθηση βιωματικού τουρισμού κυρίως για τις περιοχές του ορεινού όγκου. - Συνεργασία με επαγγελματίες τουριστικού marketing για τη δημιουργία επαγγελματικού σχεδίου προβολής, με έμφαση στη στοχευμένη προώθηση μέσω digital marketing, αεροπορικών εταιρειών και διεθνών εκθέσεων μάρκετινγκ αεροδρομίου, συνεργασία με tour operator που θα επιλέξουμε σε χώρα προορισμού για την Ήπειρο, όχι γενικά και αόριστα όπως το κάνετε σήμερα.
- Ορισμός συγκεκριμένου budget για το 2025 και διαφανής διαχείριση των κονδυλίων, με έλεγχο αποδοτικότητας και απολογισμό όχι στο τέλος του έτους αλλά σε κάθε τρίμηνο.