Την άμεση έκδοση νομοθετικών ρυθμίσεων που θα δώσουν λύσεις στις επεκτάσεις του σχεδίου πόλης, των ιδιωτικών πολεοδομήσεων, στα όρια οικισμών, αλλά και στον αποχαρακτηρισμό παραδοσιακών (Π.Δ. Ζαγορίου) και οι οποίες δεν μπορούν να προωθηθούν εκ των υστέρων, εφόσον επιλεγεί το Β΄ και (όχι το Γ΄ που τις προβλέπει) λεγόμενο σενάριο ήπιας παρέμβασης στο υπό εκπόνηση Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Ιωαννιτών, θέτει υπόψη των αρμοδίων Γενικών Γραμματέων του Υπουργείου Περιβάλλοντος ο Δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας, όπως είχε δεσμευτεί και προαναγγείλει, με σχετική επιστολή του. Κοινοποιήθηκε στους βουλευτές, στον Περιφερειάρχη Ηπείρου, στο ΤΕΕ – Τμήμα Ηπείρου, καθώς και στους επικεφαλής των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να υπάρξει συντονισμένος βηματισμός στη διεκδίκηση των κοινών στόχων.
Μια άλλη επιστολή στάλθηκε στην ηγεσία του ΥΠΕΝ (κοινοποιήθηκε στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, στην επιτροπή παρακολούθησης της μελέτης, καθώς και στην ομάδα του αναδόχου μελετητή) και περιλαμβάνει συνολικά τις απόψεις του Δήμου και την πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου επί των εναλλακτικών σεναρίων οργάνωσης της περιοχής και η οποία περιλαμβάνει 12 σημεία που υιοθετήθηκαν με ορισμένες παρατηρήσεις από το Σώμα, προκρίνοντας το Β΄ σενάριο (ήπιας παρέμβασης) συνδυαστικά με το Γ΄(έντονης παρέμβασης).
Στενά χρονικά περιθώρια
Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Οι ρυθμίσεις που ζητά ο κ. Μπέγκας θα πρέπει να προωθηθούν άμεσα, εντός του μελετητικού χρόνου του ΤΠΣ Ιωαννίνων. Η μελέτη βρίσκεται στο τέλος του 1ου Σταδίου της Α’ Φάσης και αναμένεται τον Φεβρουάριο να κατατεθεί η τελική πρόταση των μελετητών με περιθώριο δύο μηνών, για τελική διαβούλευση επί των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Επομένως, εφόσον το ΥΠΕΝ που έχει τον τελικό λόγο σε όλα, ανταποκριθεί στα αιτήματα, θα πρέπει σε λίγους μήνες να νομοθετήσει σχετικά, προκειμένου η τελική πρόταση του ΤΠΣ να μην έχει εκκρεμότητες και κενά που μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα έγκρισης από το ΣτΕ και κυρίως να δοθούν λύσεις με τις επεκτάσεις και τους οικισμούς προς όφελος των πολιτών.
ΟΙ μέχρι τώρα ενέργειες του Δήμου
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στις επιστολές του ο Δήμαρχος το ΤΠΣ αποτελεί το ευρύτερο έως σήμερα εργαλείο χωρικού σχεδιασμού και θα καθορίσει την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου για τις επόμενες δεκαετίες. Ο Δήμος Ιωαννιτών, σημειώνει, με αίσθημα σοβαρότητας και ευθύνης, και με συντονισμένες ενέργειες ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στο ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που έχει καθοριστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η Δημοτική Αρχή, ενημερώνει, με σταθερή υποστήριξη από τα έμπειρα στελέχη του Τμήματος Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Πολεοδομίας του Δήμου Ιωαννιτών, έχει προχωρήσει έως σήμερα στοχευμένα στις εξής πρωτοβουλίες:
-Διοργάνωσε ενημερωτική ημερίδα συγκεκριμένα για τους εκπροσώπους των Τοπικών Συμβουλίων των Δημοτικών Κοινοτήτων, κατά την έναρξη της μελέτης, ώστε να υπάρχει έγκαιρα ευαισθητοποίηση των δημοτών ως προς το αντικείμενο, τη δομή και τη διαδικασία του ΤΠΣ.
-Προχώρησε κατόπιν σε επιμέρους αναλυτικές συναντήσεις για την ενημέρωση των εκπροσώπων ανά Δημοτική Ενότητα, με λεπτομερή αναφορά στα επιτόπου ζητήματα.
-Συγκάλεσε Ειδική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων, μετά την παρουσίαση στο κοινό των Εναλλακτικών Σεναρίων, με θέμα την έκφραση γνώμης επί των σεναρίων αυτών. Στόχος ήταν η σύνθεση απόψεων όλων των παρατάξεων και η ισχυροποίηση των θέσεων του Δήμου, ως σημαντικού δια βουλευόμενου φορέα. Η σύνθεση απόψεων εγκρίθηκε με ισχυρή πλειοψηφία.
Επιγραμματικά τα αιτήματα στο ΥΠΕΝ
Σκοπός των αιτημάτων του Δήμου προς το ΥΠΕΝ είναι, η διασφάλιση προσιτής κατοικίας και δημιουργία νέων συνοικιών,η στήριξη περιαστικών οικισμών και τοπικής οικονομίας, η ευθυγράμμιση με την ευρωπαϊκή αποστολή κλιματικής ουδετερότητας (μείωση άσκοπων μετακινήσεων, ζωντανές κοινότητες) και η αποφυγή νομικών κενών που θα έθεταν σε κίνδυνο την έγκριση του ΤΠΣ στο ΣτΕ.
Επιγραμματικά τα αιτήματα είναι:
- Νομοθετική ρύθμιση για επεκτάσεις σχεδίου πόλης και ιδιωτικές πολεοδομήσεις σε περιοχές Natura, σε συνέργεια με την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΕΠΜ) της Παμβώτιδας, ώστε να επιτρέπονται στοχευμένες, τεκμηριωμένες επεκτάσεις και οργανωμένοι υποδοχείς (κατοικία, κοινωφελείς λειτουργίες κ.λπ.).
- Επικαιροποίηση (όχι συρρίκνωση) ορίων περιαστικών οικισμών με πρόβλεψη αναγκαίων κοινωφελών χρήσεων, ώστε να παραμείνουν «ζωντανοί» και να αποφευχθεί υπεραστικοποίηση, άνοδος τιμών γης και ερημοποίηση υπαίθρου.
- Τροποποίηση του άρθρου 12 ν. 4759/2020 (κατάργηση 2γ και αντικατάσταση 2β), ώστε στα ΤΠΣ να μπορεί να διατηρείται/διευρύνεται τεκμηριωμένα το υφιστάμενο όριο οικισμών και να ορίζονται κατάλληλοι όροι αρτιότητας (ΖΑΟ/ΠΕΧ).
- Επανεξέταση πλαισίου για τους «παραδοσιακούς οικισμούς» που εντάσσονται οριζόντια στο ΠΔ Ζαγορίου (ιδίως «Ομάδα Β» γύρω από τη λίμνη), με δυνατότητα ευνοϊκών τροποποιήσεων όρων/μορφολογίας ή και αποχαρακτηρισμού όπου τεκμηριώνεται ότι τα τυπολογικά πρότυπα δεν αντανακλούν την ταυτότητα των παραλίμνιων και προαστιακών αγροτικών οικισμών.
- Έγκριση της ΕΠΜ Λίμνης Παμβώτιδας και έκδοση Προεδρικού Διατάγματος προστασίας της Παμβώτιδας.
- Έγκριση αναθεωρήσεων των Ειδικών Χωροταξικών Σχεδίων για Τουρισμό, Βιομηχανία και ΑΠΕ.