Πρωτόγνωρες είναι οι οικονομικές συνθήκες στο χώρο των ελληνικών γαλακτοβιοχανιών που διαμορφώνουν οι πληθωριστικές τάσεις, οι ανατιμήσεις σε ενέργεια και μεταφορές και η αύξηση της τιμής του γάλακτος, χωρίς αυτά τα αποτελέσματα αν έχουν περάσει ακόμα στις τιμές που καταγράφουν στο ράφι των γαλακτοκομικά προϊόντα.
Τις εκτιμήσεις αυτές έκανε για λογαριασμό της γαλακτοβιομηχανίας “ΔΩΔΩΝΗ” ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Μιχάλης Παναγιωτάκης κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης συνάντησης με εκπροσώπους των τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, το πρωί της Πέμπτης.
Παρά την πολύ καλή πορεία της επιχείρησης και το 2021, ο κ. Παναγιωτάκης δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για τα μελλούμενα και είπε μάλιστα χαρακτηριστικά πως “αυτό που έχει συμβεί στην Ελλάδα, δεν έχει ιστορικό προηγούμενο”, εννοώντας τον πληθωρισμό, την αύξηση της ενέργειας κατά 100%, της τιμής του υγραερίου κατά 40-50% και των υλικών συσκευασίας κατά 15-20% – εκτός από το σίδερο. Δε μιλάμε για αυξήσεις 1-2% σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Παναγιωτάκης τονίζοντας πως είναι αναπόφευκτο αυτές οι ανατιμήσεις να περάσουν και στο ράφι.
Την ίδια ώρα, οι αυξήσεις των τιμών παραγωγού γάλακτος δεν υπέρ των παραγωγών καθώς το υπέρογκο κόστος παραγωγής απομυζά το εισόδημα των κτηνοτρόφων. Η τιμή στο γάλα έχει αυξηθεί κατά 35% σε σχέση με πέρσι και πέρσι είχε αυξηθεί κατά 10% σε σχέση με πρόπερσι. Άρα μιλάμε για αυξήσεις της τάξης του 45-50% σε μια διετία που έχουν άμεση συμβολή στον παραγωγικό κόστος της φέτας και από εκεί μπορεί να προέλθει μια ακόμα αύξηση της τιμής του προϊόντος στο ράφι.
Πάντως σε γενικές γραμμές το 2021 ήταν μια ακόμα καλή χρονιά για τη “ΔΩΔΩΝΗ” και η ελπίδα είναι πως ξεπερνώντας το 2022 που συνιστά έτος – “γέφυρα”, η γιαννιώτικη εταιρεία θα πάει στο 2023 με ομαλοποίηση στις τιμές και περισσότερη σταθερότητα. Και το 2021 η φέτα “ΔΩΔΩΝΗ” κατατάχτηκε στην πρώτη θέση ως προς την αγάπη και την κατανάλωση των Ελλήνων.
Η αναδιάρθρωση του παραγωγικού τομέα
Η αναδιάρθρωση του παραγωγικού τομέα προβληματίζει έντονα τις γαλακτοβιομηχανίες, όπως φάνηκε από τα λεγόμενα του κ. Παναγιωτάκη, καθώς τίθεται εν αμφιβόλω η επαρκής ποσότητα πρώτης ύλης για τα επόμενα χρόνια. Το ερώτημα αν θα αυξηθεί η κατανάλωση φέτας στην Ελλάδα είναι βασικό, όπως είπε, και σε περιόδους το προϊόν δείχνει κορεσμό ή ανάπτυξη και αυτό θα συμβαίνει πάντα. Αυτή την περίοδο ωστόσο η αύξηση της κατανάλωσης και της δημοτικότητας της φέτας “ΔΩΔΩΝΗ” στο εξωτερικό είναι ένας βασικός παράγοντας. “Η ανάγκη παραγωγής περισσότερης φέτας και δημιουργίας μεγαλύτερης παραγωγικής δυναμικής των εργοστασίων της “ΔΩΔΩΝΗ” είναι ένα ζήτημα, αν ένα τυρί τρέχει με 15-20% ετησίως. Τότε θα πιάσει ταβάνι η παραγωγικότητα και θα αναζητηθούν λύσεις. Αλλά δεν έχουμε πιάσει ταβάνι τώρα” σημείωσε ο αναπληρωτής CEO της “ΔΩΔΩΝΗ”.
Το σημείο ωστόσο που πρέπει να προβληματίζει όλους είναι η μείωση της παραγωγής γάλακτος για τη χώρα. Φέτος σε σχέση με 3-4 χρόνια πριν, καταγράφεται μείωση της παραγωγής κατά 3-4% και αυτό είναι αποτέλεσμα των ανθρώπων που φεύγουν από τη δουλειά και η αντίστοιχη ενδυνάμωση μεγάλων φαρμών δεν ανταποκρίνεται στην κάλυψη αυτής της απώλειας. Άρα για να λέμε ότι μετά από 15-20 χρόνια θα έχουμε την ίδια παραγωγή φέτας, πρέπει να δούμε την αύξηση της εθνικής παραγωγής και ως προς αυτό, καταγράφεται έλλειμμα στις αποφάσεις για το μέλλον της ελληνικής πρωτογενούς παραγωγούς.
Όπως σημείωσε ο κ. Παναγιωτάκης, η “ΔΩΔΩΝΗ” μελετά παρεμβάσεις προς την πολιτεία και πρωτοβουλίες δικές της για τη στήριξη των παραγωγικών δυνάμεων. Σε αυτό όμως, είπε, δεν πρέπει να είναι μόνη της η “ΔΩΔΩΝΗ” αλλά απαιτείται ένωση δυνάμεων. Είναι όπως είπε, σαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με τη σημερινή μόλυνση του περιβάλλοντος που θίγει τις επόμενες γενιές, απαιτείται δράση από όλους σήμερα. Η κρίση, η υγειονομική και η οικονομική, αποτελούν σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτάκη καλό το timing, αν υπάρχει επενδυτικό απόθεμα για να στηριχθούν οι παραγωγοί και αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούν οι παραγωγοί όχι όμως, στο τυφλό κύμα επιδότησης που υπήρξε στο παρελθόν.
Οι αλλαγές στο ιδιοκτησιακό
Η συμμετοχή στην ιδιοκτησία της γαλακτοβιομηχανίας “ΔΩΔΩΝΗ” με την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού, από το fund CVC Capital Partners, στο οποίο ήδη ανήκει η Vivartia, θυγατρική της οποίας είναι η ΔΕΛΤΑ, ουσιαστικά ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι με την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού – ενέκρινε ομόφωνα την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου της γαλακτοβιομηχανίας «ΔΩΔΩΝΗ» από την εταιρεία Venetiko Holdings ΜΑΕ.
Όπως τόνισε ερωτηθείς ο κ. Παναγιωτάκης ωστόσο, καμία διοικητική μεταβολή δεν επέφερε η μετοχική αλλαγή ούτε έχει επιδράσει στα σχέδια της εταιρείας. “Δουλεύουμε στο πλάνο που είχαμε και θα αρχίσει να φαίνεται σύντομα ο συνδυασμός των παλαιών και των νέων μετόχων” είπε. Οι σχεδιασμένες επενδύσεις τρέχουν, το στρατηγικό πλάνο πενταετίας δουλεύεται και θα αρχίσει να υλοποιείται και μέσα στο εργοστάσιο και με νέες εγκαταστάσεις και η συνεργασία αυτή δίνει το έναυσμα για μεγαλύτερα πράγματα, όπως ανέφερε. Οι γαλακτοβιομηχανίες δεν είναι ποδοσφαιρικές ομάδες, ανέφερε ο κ. Παναγιωτάκης, όπου οι πρόεδροι βάζουν χρήματα για μεταγραφές και μισθούς παιχτών… Κάθε εταιρεία είναι αυτόφωτη και στηρίζεται από τα δικά της κεφάλαια. Μόνο αν χρειαστεί, στηρίζεται από τους μετόχους, όπως συνέβη πριν από 9 χρόνια. Η οικονομική ανεξαρτησία και ευμάρεια της “ΔΩΔΩΝΗ” είναι δεδομένη, κατέληξε για το συγκεκριμένο θέμα.
Με την είσοδο των νέων κεφαλαίων κλείνουν οριστικά τα σενάρια περί εξαγοράς της “ΔΩΔΩΝΗ”, αλλά την ίδια ώρα συνεχίζεται η αναζήτηση μονάδων προς εξαγορά από τη “ΔΩΔΩΝΗ”.
Τα νέα προϊόντα
Ο Μιχάλης Παναγιωτάκης ξεκινώντας την ενημέρωση αναφέρθηκε στα νέα προϊόντα που λάνσαρε η “ΔΩΔΩΝΗ” στο τέλος του 2021: γιαούρτια με φρούτα και φέτα spread. Με τις συγκεκριμένες επιλογές εκμοντερνίζεται το portfolio της εταιρείας, όπως είπε χαρακτηριστικά. Παράγονται πλέον γιαούρτια υψηλής διατροφικής ποιότητας, χωρίς χρωστικές ουσίες και συντηρητικά και χωρίς υψηλά λίπη με πολλές βιταμίνες, συνταγή που συνδυάζει το κλασικό με τη σύγχρονη τάση για υγιεινή διατροφή, χαμηλής θερμικής αξίας.
Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το ξεκίνημα, όπως είπε, και καταγράφεται τόσο για τα γιαούρτια όσο και για το spread μεγάλη ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό.
Για το 2022, το τμήμα έρευνας και τεχνολογίας της “ΔΩΔΩΝΗ” μελετά νέα προϊόντα για να βγουν στην παραγωγή ως το ερχόμενο καλοκαίρι.