ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΕΤΑΙΡΙΑ
Απορρίφθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, η ενδικοφανής προσφυγή που είχε καταθέσει η εταιρεία ΑΣΦΑΛΤΙΚΑ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕΒΕ, κατά της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας να θέσει στο αρχείο την αίτηση για την περιβαλλοντική αδειοδότηση Μονάδας Αποθήκευσης Ασφαλτικών και Πετρελαιοειδών στη Λωρίδα Σαγιάδας, ανάμεσα στις ιχθυοκαλλιέργειες. Πρόκειται για μια υπόθεση που ταλανίζει τη Θεσπρωτία περισσότερο από δυο δεκαετίες.
Με απόφασή της τον περασμένο Νοέμβριο, η αποκεντρωμένη διοίκηση έθεσε την υπόθεση στο αρχείο με το σκεπτικό ότι μετά την χωροθέτηση της περιοχής ως Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ.), «έχει επέλθει ουσιαστική μεταβολή των δεδομένων του χωροταξικού σχεδιασμού» βάσει των οποίων χορηγήθηκε Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων στην μονάδα των ασφαλτικών το 2011 και δεν μπορεί πλέον αυτή να παραταθεί.
Η εταιρεία προσέφυγε στο αρμόδιο τμήμα Κρίσεων Προσφυγών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, ζητώντας να ακυρωθεί η παραπάνω απόφαση, όμως και από εκεί εκδόθηκε αρνητική απόφαση, καθώς, ενώ είχε χορηγηθεί 5μηνη προθεσμία ώστε η εταιρεία να προσκομίσει φάκελο τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων της επένδυσης ώστε προκειμένου να εξεταστεί εάν η συγκεκριμένη δραστηριότητα εξακολουθεί να είναι συμβατή με τις μεταβολές που επήλθαν με το νεότερο νομοθετικό πλαίσιο της Π.Ο.Α.Υ, η εταιρεία ουδέποτε προχώρησε στο βήμα αυτό.
Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα που απομακρύνει την πιθανότητα δημιουργίας της επένδυσης αυτής στην περιοχή, μια πιθανότητα που έχει συναντήσει την καθολική αντίδραση τόσο των ιχθυοκαλλιεργητών, όσο και της τοπικής κοινωνίας καθώς αρνητικά για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα στην περιοχή της Λωρίδας Σαγιάδας, έχουν γνωμοδοτήσει αρνητικά όλοι οι τοπικοί φορείς αλλά και οι φορείς της Κέρκυρας.
Βέβαια, εκκρεμεί και στο ΣτΕ, προσφυγή που έχει καταθέσει η Περιφέρεια Ηπείρου, ζητώντας την ακύρωση της άδειας υδρογονανθράκων που το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει χορηγήσει στην παραπάνω εταιρεία, μια άδεια που – πάρα το γεγονός ότι η επένδυση στερείται πλέον οριστικά περιβαλλοντικής αδειοδότησης – εξακολουθεί να ισχύει!
Η απόφαση
Αναλυτικά η απόφαση αναφέρει:
Η προσβαλλόμενη διοικητική πράξη (υπ’αρ.52846/10.11.2023) αποτελεί απάντηση σε αίτηση της ενδιαφερόμενης προσφεύγουσας εταιρίας με την οποία υποβλήθηκε τεχνική έκθεση σχετικά με τη διερεύνηση-έλεγχο συμβατότητας της δραστηριότητας του θέματος με το π.δ/γμα «Χαρακτηρισμός και οριοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ) σε θαλάσσιες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας και περιβαλλοντική έγκριση του σχεδίου αυτού» (ΦΕΚ 326/Δ/11.5.2022). Με την προσβαλλόμενη πράξη ενημερώθηκε η ενδιαφερόμενη προσφεύγουσα εταιρία ότι έχει παρέλθει η προθεσμία και οι παρατάσεις για την υποβολή φακέλου τροποποίησης της υπ’αρ.45805/25.1.2011 ΑΕΠΟ κατ’άρθρο 6 ν.4014/2011 που δόθηκαν με τα σχετικά έγγραφα της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Ηπείρου, οπότε η σχετική αίτηση και κάθε σχετικό με τη δραστηριότητα διοικητικό έγγραφο τίθεται στο αρχείο.
Η προσφεύγουσα εταιρία εμπροθέσμως και με έννομο συμφέρον άσκησε την παρούσα προσφυγή νομιμότητας κατ’ άρθρο 8 ν.3200/1955, όπως ισχύει μόνο για παράβαση νόμου της προσβαλλόμενης πράξης και όχι ως προς το ουσιαστικό της περιεχόμενο δηλ. δεν κρίνεται ως ενδικοφανής προσφυγή.
Η προσφεύγουσα προβάλλει ότι δεν εκτίθεται στην προσβαλλόμενη πράξη ποίες είναι οι ασυμβατότητες της ΑΕΠΟ σε αναφορά προς τις ειδικές διατάξεις του ειδικού χωροταξικού πλαισίου και υδατοκαλλιεργειών δηλ. του ν.4282/2004 και του π.δ/τος «Χαρακτηρισμός και οριοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ) σε θαλάσσιες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας και περιβαλλοντική έγκριση του σχεδίου αυτού» (ΦΕΚ 326/Δ/11.5.2022), με συνέπεια να μην έχει νόμιμη αιτιολογία. Ο ισχυρισμός αυτός κρίνεται απορριπτέος ως αβάσιμος και τούτο διότι: Από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης ως και το υπ’αρ.59724/19.12.2023 έγγραφο απόψεων της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Ηπείρου προκύπτουν τα εξής: Ακυρώθηκε από τον Υπoυργό ΠΕΝ με την υπ’αρ.ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/17865/797/20.2.2023 απόφασή του, κατόπιν ασκήσεως προσφυγής του άρθρου 8 ν.3200/1955, η υπ’αρ.60485/6.6.2022 πράξη χορηγήσεως παρατάσεως της χρονικής ισχύος της ΑΕΠΟ του υπό κρίση έργου. Η ανωτέρω ακυρωθείσα διοικητική πράξη είχε εκδοθεί κατόπιν υποβολής υπεύθυνης δήλωσης του φορέα ότι δεν έχει επέλθει ουσιαστική μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων εγκρίθηκε η περιβαλλοντική αδειοδότηση του υπό κρίση έργου. Μετά την ακύρωσή της αναπέμφθηκε στη Διοίκηση για νέα νόμιμη κρίση. Η αρμόδια περιφερειακή υπηρεσία (Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Ηπείρου), λαμβάνοντας υπόψη το π.δ/γμα «Χαρακτηρισμός και οριοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ) σε θαλάσσιες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας και περιβαλλοντική έγκριση του σχεδίου αυτού» (ΦΕΚ 326/Δ/11.5.2022), με το υπ’αρ.145359/8.12.2022 έγγραφο ζήτησε από τον φορέα του έργου την υποβολή φακέλου τροποποίησης της ΑΕΠΟ κατ’άρθρο 6 παρ.2 περ.α ́ ν. 4014/2011, όπως ισχύει, εντός προθεσμίας τριών μηνών, προκειμένου να εξεταστεί εάν η συγκεκριμένη δραστηριότητα εξακολουθεί να είναι συμβατή με τις μεταβολές που επήλθαν με το νεότερο νομοθετικό πλαίσιο. Με το υπ’αρ.17361/6.4.2023 έγγραφο της ιδίας περιφερειακής υπηρεσίας χορηγήθηκε παράταση προθεσμίας ενός επιπλέον μηνός για την υποβολή φακέλου τροποποίησης της ΑΕΠΟ μετά από αίτηση του φορέα του έργου σχετικά με την αναγκαιότητα υποβολής φακέλου για την τροποποίηση της ΑΕΠΟ, η οποία παρετάθη για ένα επιπλέον μήνα με το υπ’αρ.25535/24.5.2023 έγγραφο της ιδίας Υπηρεσίας. Ο φορέας του έργου με την υπ’αρ.ΑΔΗΔΜ/31079/26.6.2023 αίτησή του υπέβαλε τεχνική έκθεση σχετικά με τη διερεύνηση-έλεγχο συμβατότητας της δραστηριότητας με το ανωτέρω π.δ/γμα και ζήτησε την παράταση χρονικής ισχύος της ΑΕΠΟ.
Με το προσβαλλόμενο διοικητικό έγγραφο η αρμόδια περιφερειακή υπηρεσία – Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Ηπείρου έθεσε το αίτημα στο αρχείο. Η κρίση της υπηρεσίας είναι αιτιολογημένη και επαρκής σύμφωνα με την εφαρμοστέα νομοθεσία καθότι η υποβληθείσα τεχνική έκθεση του φορέα του έργου δεν υποκαθιστά την υποβολή φακέλου τροποποίησης της ΑΕΠΟ η οποία, παρότι χορηγήθηκε 3μηνη προθεσμία και 2 μηνιαίες παρατάσεις αυτής, ουδέποτε υποβλήθηκε ώστε να αξιολογηθεί από τη Διοίκηση εάν απαιτείται η τροποποίηση της εκδοθείσας ΑΕΠΟ, λαμβανομένου υπόψη ότι με την υποβολή τεχνικής έκθεσης σχετικά με τη διερεύνηση-έλεγχο συμβατότητας του έργου με το ανωτέρω π.δ/γμα των υδατοκαλλιεργειών δεν καλύπτονται οι απαιτήσεις που τίθενται από την κείμενη νομοθεσία και η υποβολή της δεν προβλέπεται από αυτήν. Σε κάθε περίπτωση η κρίση της αρμόδιας αδειοδοτούσας περιβαλλοντικής αρχής περί ουσιώδους ή μη μεταβολής των περιβαλλοντικών επιπτώσεων εκφεύγει του ελέγχου νομιμότητας κατ ́άρθρο 8 του ν.3200/1955.
Με αυτά τα δεδομένα η προσβαλλόμενη διοικητική πράξη είναι νόμιμη και επαρκώς αιτιολογημένη κατ’ άρθρο 8 ν.3200/1955, όπως ισχύει, πας δε αντίθετος ισχυρισμός της προσφεύγουσας δεν ευρίσκει νόμιμο έρεισμα και κρίνεται απορριπτέος ως αβάσιμος.
Γι’ αυτό,
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε
Απορρίπτεται η από 7.12.2023 προσφυγή της εταιρίας «ΑΣΦΑΛΤΙΚΑ
ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΒΕΕ» (αρ.πρωτ.Γρ.Υπ.ΠΕΝ.128988/8780), κατά το σκεπτικό.