ΣΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟ “ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΚΑΚΑΒΙΑ”
Η δεύτερη ακύρωση του διαγωνισμού για την κατασκευή του δρόμου Γιάννενα-Καλπάκι-Κακαβιά είναι γεγονός, τρεις μήνες μετά την πρώτη ακυρωτική απόφαση του 5ου Κλιμακίου της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.
Το συγκεκριμένο έργο φαίνεται πως δε μπορεί να βρει το… δρόμο του, λόγω των χειρισμών του Υπουργείου Υποδομών που αν και πολύ γρήγορα, μετά την πρώτη ακυρωτική απόφαση, επαναπροκήρυξε το διαγωνισμό, για τις επικοινωνιακές ανάγκες της ΝΔ προ των πρώτων εθνικών εκλογών, τον περασμένο Μάιο, δεν έκανε καλά τη δουλειά του, για μια ακόμα φορά.
Οι εταιρείες Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ. που προσέφυγαν και την πρώτη φορά, προσέφυγαν εκ νέου στην Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. (Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) κατά και της νέας διακήρυξης και η δεύτερη προσφυγή επρόκειτο να εκδικαστεί στις 7 Ιουλίου. Την Παρασκευή 28 Ιουλίου, δημοσιεύτηκε η απόφαση. Με την προδικαστική προσφυγή, οι προσφεύγοντες ζητούσαν να ακυρωθεί η διακήρυξη ανοικτής δημοπρασίας του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού τμήμα: Ιωάννινα-Κακαβιά» κατά το μέρος που αφορά «στις πρόσθετες απαιτήσεις και στους όρους της Επαγγελματικής και Τεχνικής Ικανότητας του άρθρου 22.Δ της διακήρυξης, ως και κάθε όρος που παρακωλύει την άθροιση της ελάσσονος ικανότητας και προσόντων των συμμετεχόντων σε ένωση οικονομικών φορέων».
Η προσφεύγουσα κοινοπραξία αν και αναγνώριζε ότι η «υπό κρίση διακήρυξη φέρεται να τροποποιήθηκε, προς συμμόρφωση στην προηγούμενη απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.», πλην όμως υποστήριζε στη δεύτερη προσφυγή ότι «η διακήρυξη, και υπό την νέα μορφή της, περιλαμβάνει εσφαλμένη και δυσανάλογη μεθοδολογία προσμέτρησης της ελάσσονος εμπειρίας περισσότερων οικονομικών φορέων, ενώ επίσης επισημαίνει, ότι συντρέχει περίπτωση πλημμελούς συμμόρφωσης της αναθέτουσας Αρχής».
Με την απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ ακυρώνεται η διακήρυξη στο σύνολο της, κάτι που σημαίνει πως η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει ξανά από την αρχή! Έτσι, στην καλύτερη περίπτωση θα έχει χαθεί ένας χρόνος, βάσει της δέσμευσης Μητσοτάκη πως εντός του 2022 θα δημοπρατούνταν το πολύπαθο έργο.
Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός
Τα σημαντικότερα σημεία που οδήγησαν στην ακύρωση του διαγωνισμού όπως αποτυπώνονται στην απόφαση της Ενιαίας Αρχής είναι τα ακόλουθα:
-Οι όροι της διακήρυξης έχουν συνταχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχεται προβάδισμα και να ευνοούνται κάποιες εταιρείες 7ης τάξης του ΜΕΕΠ, προβάλλοντας προσκόμματα στη συμμετοχή και διεκδίκηση του έργου από ενώσεις εταιρειών που ανήκουν στην 6η τάξη του ΜΕΕΠ.
-Η άποψη της αναθέτουσας αρχής (Υπουργείο Υποδομών) περί δυνατότητας συμμετοχής στον διαγωνισμό μόνο των εργοληπτικών επιχειρήσεων 7ης τάξης καταδεικνύει την αληθή βούληση και στόχευση της, με τους δυσανάλογα τεθέντες όρους ήτοι της παροχής δικαιώματος συμμετοχής, άλλως πριμοδότησης συγκεκριμένου-περιορισμένου αριθμού οικονομικών φορέων που ανήκουν στην 7η τάξη ΜΕΕΠ.
-Η αναθέτουσα αρχή συνεχίζει να απευθύνεται στον ίδιο στενό κύκλο ενδιαφερομένων που απευθυνόταν και με την πρώτη διακήρυξη, καθορίζει και περιορίζει τον κύκλο συμμετοχής στον διαγωνισμό, εισάγοντας νέους περιορισμούς που δεν είχε θέσει στην προηγούμενη και ακυρωθείσα διακήρυξη.
-Η αναθέτουσα αρχή επιχειρεί να αποδείξει ότι αφού ο προυπολογισμός του έργου συμπεριλαμβανομένων των προαιρέσεων είναι 310 εκατομμύρια πρέπει να τεθούν στην διακήρυξη όροι τεχνικής και οικονομικής ικανότητας «ανάλογοι» της σπουδαιότητες και της πολυπλοκότητας του έργου.
-Η αναθέτουσα αρχή προκειμένου να αιτιολογήσει την φερόμενη τεχνική δυσχέρεια και πολυπλοκότητα του έργου αναφέρεται στις περιοχές που συνδέει το έργο και τι εξυπηρετεί γεωγραφικά. Κάνει μνεία περί εξυπηρέτησης του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, πρόσβασης στην Εγνατία και την Ιόνια Οδό, σύνδεσης της ΒΠΕ, συνδέσμου με την Αλβανία. Αυτά ωστόσο δεν καταδεικνύουν τις «ιδιαίτερες» απαιτήσεις που επιβάλλουν την προσθήκη επιπλέον όρων τεχνικής ικανότητας όπως διατείνεται. Αποδεικνύουν μόνο τη γεωγραφική θέση και την σκοπιμότητα του έργου. Με άλλα λόγια κάθε επέκταση οδικού έργου είναι προφανές ότι συνδέει κάποιες περιοχές και είναι κρίσιμη. Αυτό δεν δικαιολογεί την προσθήκη επιπλέον όρων τεχνικής ικανότητας που περιορίζουν τον ανταγωνισμό.
-Τα μεγέθη της προαίρεσης του έργου είναι μελλοντικά και αβέβαια και αλυσιτελώς η αναθέτουσα αρχή τα επικαλείται προκειμένου να καταδείξει τη σπουδαιότητα του έργου. Οι ισχυρισμοί της είναι αβάσιμοι και απορριπτέοι.













